Kilometerafgift truer konkurrenceevnen
DTL: Kilometerafgift på lastvogne vil skade Danmarks konkurrenceevne.
Den nye S-R-SF-regerings planer om at indføre en kilometerafgift på lastvogne vækker ikke begejstring i vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik (DTL).
Her advarer erhvervspolitisk chef Ove Holm advarer mod at brandbeskatte godstransporten med en kilometerbaseret vejafgift.
- En kilometerafgift for lastbiler er en dyr måde at opkræve skat på, og det betyder, at Danmark bliver fattigere. Vognmændene bliver skatteopkrævere, og regningen lander hos borgerne og erhvervslivet i Danmark. Erhvervslivets konkurrenceevne forringes, og borgerne skal betale mere for varerne, siger Ove Holm.
DTL tvivler også på, at nye eller øgede afgifter på lastbiler har den ønskede effekt, da man påpeger, at efterspørgslen efter godstransport økonomisk set er uelastisk. For godset skal frem, og affaldet skal ud af byen. Hvis myndighederne alligevel kan måle en beskeden effekt i form af mindre tung trafik på vejene, så er det simpelthen et symptom på, at danske virksomheder har tabt konkurrenceevne og at danske jobs og produktion er sendt til udlandet.
Stik imod regeringens erklærede mål.
- Den eneste vinder bliver det– formentligt udenlandske – firma, der skal opstille 200-300 grimme gitterportaler hen over vores motorveje og stå for opkrævning, administration og kontrol af systemet. Mit gæt er, at det skal de samlet set have op imod en halv milliard kroner for – hvert år. De penge kunne danskerne nok bruge på noget mere nyttigt. Det er derfor, at vi i DTL hele tiden har sagt, at øgede afgifter på godstransporten blot vil være en ekstra skat på produktionen i Danmark – og tilmed under anvendelse af en stjernedyr opkrævningsmetode, siger Ove Holm.