Politisk debat til søs
Scandlines Helsingør-Helsingborg-færge dannede rammen om politisk debat om integrationen i Øresundsregionen.
Det skete i går mandat, hvor blandt andet rigsdagsmedlem Hans Wallmark fra Moderaterna i Sverige, folketingsmedlem Flemming Damgaard Larsen (V) og flere andre drøftede tættere integration over Øresund
Scandlines mål med seminaret var at sætte fokus på alternativer og muligheder for udviklingen og etablere en sund platform for Øresundsregionens fremtid. Ikke mindst med Scandlines færger som en flydende bro mellem Helsingør og Helsingborg.
- Scandlines har kapacitet til at udvikle konceptet med en flydende bro yderligere. Men for at kunne gøre dette, kræves der nye investeringer i vejnettet, en politisk regional udviklings- og integrationsplan samt et politisk integrationsprogram for eksempel hvad angår udvekslingsstuderende, udtaler Henrik Rørbæk, linjechef i Scandlines.
Denne holdning løftede Scandlines frem i debatten omkring planerne for en fast forbindelse, og debatten eskalerede, da følgende temaer blev taget op:
Henrik Rørbæk skitserede selv nogle af de muligheder, der er for en fremtidig færgeforbindelse over den nordlige ende af Øresund.
Scandlines linjechef fremviste blandt andet fremtidens færgekoncept, et resultat af rederiets satsning på 150 millioner svenske kroner i ombygning af rederiets færger. M/S Tycho Brahe vil være klar i begyndelsen af december i år, M/S Mercandia IV i begyndelse af februar 2012 og M/S Aurora i midten af marts 2012.
Investeringen er en vigtig del af arbejdet med at fremme integration og mobiliteten i Øresundsregionen.
Stærke kræfter i Sverige ønsker en fast forbindelse over eller under Øresund.