Ikke plads til flere godstog på Øresundsbroen
Banedanmark må melde næsten udsolgt, når det gælder slot-tider til godstog over Øresund.
Øresundsbron er tæt på at blive en flaskehals for passager- og godstogstrafikken over Øresund. Dermed er det usikkert, at Femern Bælt-tunnelen er i stand til at tiltrække den vækst i transittrafikken på godstog mellem Sverige og Tyskland, der er en af forudsætningerne for det dansk-tyske tunnelprojekts brugerbetalte finansiering.
Det skriver ing.dk.
Banedanmark melder her kun godt 10 år efter Øresundsbrons åbning, at alle de bane-slots, der er reserveret til godstogene, er omtrent opbrugt.
- Vi er tæt på en situation, hvor vi ikke længere kan give operatørerne adgang til at køre de godstog, de ønsker, siger sektionschef Lasse Toylsbjerg-Petersen i Banedanmark til ing.dk.
I rådgivningsvirksomheden Vectura konstaterer direktør og jernbaneekspert Thomas Rasch, at hvis ikke der er plads til vækst i godsbanetrafikken over Øresund, så gavner den kommende faste forbindelse under Femern Bælt ikke alverden, når det gælder de politiske ambitioner om mere transitgods på skinner.
- Så er det jo uden betydning, at Femernforbindelsen i sig selv har masser af plads til nye godstog,« siger han.
Kraftig vækstTransit-trafikken gennem den danske godsbanekorridor er steget overraskende kraftigt i de senere år. Alene i de sidste 12 måneder er transittrafikken øget med næsten 25 procent ifølge Danmarks Statistik. I andet kvartal i år gik der 1,8 millioner tons transitgods gennem banegodskorridoren mellem Padborg og Øresund. Det er 45 procent mere end i 2007, hvor den globale økonomi kørte på højtryk.
Godsbane-operatørerne ser ingen tegn på, at efterspørgslen kommer til at falde på længere sigt – tvært imod. De har netop ansøgt Banedanmark om yderligere 30 godstog over Øresund om ugen.
Væksten forventes at accelerere, når den faste forbindelse under Femern Bælt står færdig i 2020.
Forskeren Alex Landex, DTU Transport, advarer om, at den fremtidige trafikvækst mellem Tyskland og Sverige ender på lastbiler og dermed på motorvejsnettet, hvis ikke politikerne handler i tide. Han anbefaler en ny fast jernbaneforbindelse over Øresund – eksempelvis mellem Helsingør og Helsingborg.