23948sdkhjf

Ny terminal i Felixstowe åbnet

Den nye dybhavns containerterminal – der består af to containerkajer med numrene 8 og 9 – sikrer at Felixstowe fremover er i stand til at modtage de største containerskibe, der er under bygning i dag.

Den nye dybhavns containerterminal – der består af to containerkajer med numrene 8 og 9 – sikrer at Felixstowe fremover er i stand til at modtage de største containerskibe, der er under bygning i dag.



Betydningen af udvidelsen af terminalen i den vigtige britiske havneby blev fremhævet af generaldirektøren fra Sammenslutningen af Britisk Industri, John Cridland.

- 90 procent af UK’s samhandel med udlandet går gennem landets havne. Udvidelsen her i Felixstowe bekræfter tilliden til havnene fortsatte strategiske erhvervsmæsige betydning, sagde Cridland.

Han fremhævede, at Storbritannien ikke må blive afhængig af de store containerhubs på kontinentet.

- I løbet af det sidste årti har mange eksport-virksomheder fokuseret på de europæiske markeder. Men den økonomiske vækst i Europa faldet markant, samtidig med at væksten i Asien accelererer. Derfor er det afgørende, at Storbritannien er i stand til at at eksportere og importere på global basis. Her repræsenterer udvidelsen i Felixstowe en nøgleinfrastruktur, der sikrer at vi er i stand til at handle med de oversøiske markeder.

Tripple-E

Med udvidelsen bliver Felixstowe i stand til at modtage containerskibe med en kapacitet på 18.000 TEU. Det er netop kapaciteten på de 20 containergiganter, som danske Maersk Line har bestilt på et koreansk værft. De bliver verdens største containerskibe, når de løber af stablen og står til søs fra 2018.

Containerterminalen i Felixstowe er udstyret med syv containerkraner, der har den fornødne rækkevidde til at betjene containerskibe med op til 24 containere i bredden.

Hutchison Port Holdings – der ejer containerterminalen – investerer omkring en milliard pund i Felixstowe.

Næste år anlægges en tredje godsbaneterminal, der kan tage vogntog med op til 30 togvogne.

Omkring 40 procent af containertrafikken ind og ud af Storbritannien går over terminalen i Felixstowe. Værdien ligger omkring 60 milliarder pund – et svimlende tal, der kan stige med yderligere 20 milliarder pund, efter udvidelsen har øget kapacitetet.

Den nye terminal skal sikre, at Felixstowe forbliver en af de få containerhavne i Vesteuropa, der modtager direkte anløb fra de største containerskibe fra Asien.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063