Mærsk ruster sig mod ny global nedtur
Containerraterne er faldet til det laveste niveau siden 2009, og rederiet tager derfor sine forholdsregler på fragtmarkedet.
Det skriver dagbladet Børsen.
Maersk Line vil dog ikke spare ved at tage skibe ud af drift. Rederiet vil i stedet aggressivt forsøge at holde på sin markedsandel.
- Maersk Line vil forsvare sin markedsandel på Asien-Europa. Derfor tager vi som udgangspunkt ikke kapacitet ud på Asien-Europa ruten, siger Vincent Clerc, ansvarlig for Asien-Europa ruten hos Maersk Line, til Børsen.
Maersk Line tog under krisen i 2009 skibe ud af markedet for at nedbringe kapaciteten, men det er kun sidste udvej for selskabet i denne omgang. I stedet for vil rederiet aflyse enkelte sejladser.
Maersk Line satser samtidig på at bruge et nyt våben, kaldet Daily Maersk, i kampen mod de mindre konkurrenter. Under det nye koncept skal skibe sejle i pendulfart mellem de største havne i Asien og Europa med daglige afgange, med en godtgørelse til kunder, hvis leveringen bliver forsinket. De mindre rederiet er i forvejen hårdt pressede på indtjeningen, og Vincent Clerc mener, at det nye tiltag kan tvinge dem ud af markedet.