23948sdkhjf

S-SF passagerafgift koster dyrt

IATA forudser samfundsøkonomisk milliardregning, hvis S-SF’s planer om en forhøjelse af lufthavnsafgifterne med 75 kroner per passager bliver gennemført.

IATA forudser samfundsøkonomisk milliardregning, hvis S-SF’s planer om en forhøjelse af lufthavnsafgifterne med 75 kroner per passager bliver gennemført.



”Rød plan” lægger op til at forhøje passagerafgifterne på flytrafikken. Men prisen bliver mere end 300.000 færre turister og øvrige flypassagerer gennem danske lufthavne. Det svarer til 1400 færre job og et fald i bruttonationalproduktet på næsten 600 millioner kroner.

Det vurderer den internationale luftfartsorganisation IATA.

Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti’s økonomiske plan, der skal skabe balance i de offentlige finanser, omfatter en forhøjelse af passagerafgifterne på 75 kroner per flypassager. S-SF afviste under valgkampen, at afgiftsforhøjelsen vil få negative konsekvenser og henviste her til erfaringerne fra Tyskland, der har indført en lignende afgift.

Men den udlægning har man svært ved at genkende i IATA.

- Især lavprisluftfartsselskaberne oplevede et fald i passagerantallet, da Tyskland indførte en passagerafgift, sagde cheføkonom Brian Pearce fra IATA i dag i København.

Det skete på Transportøkonomisk Forenings luftfartskonference, der bliver afholdt hos Deloitte på Islands Brygge.

- Da Holland indførte en tilsvarende afgift, oplevede man ikke bare et fald i passagerer, der rejste via hollandske lufthavne. Man kunne også konstatere, at et betydeligt antal hollændere valgte at flyve fra lufthavne i Hollands nabolande, sagde Brian Pearce.

IATA’s foreløbige beregninger viser, at en grøn dansk passagerafgift på 75 kroner oven i de passagerafgifter, der allerede opkræves, vil øge billetprisen med i gennemsnit tre procent.

- Prisstigningen vil dog ramme langt hårdere på de korte ruter og især indenrigsluftfarten bliver hårdt ramt, sagde Pearce.

Effekten vil ifølge IATA være et fald i antallet af flypassagerer på 328.000. Bruttonationalproduktet falder med 586 mio. kroner og der forsvinder 1400 jobs i dansk luftfart. Der vil tilmed være en indirekte negativ skatteeffekt, der koster statskassen 238 mio. kroner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079