23948sdkhjf

Mærsk afviser Tripple-E kritik

Konkurrenter anklager Maersk Line for at drukne markedet i overflødig kapacitet.

Konkurrenter anklager Maersk Line for at drukne markedet i overflødig kapacitet.



Containerraterne har været under pres siden årsskiftet, selv om de globale containervolumener er vokset i første halvår. Årsagen er den kraftige tilgang af nye containerskibe, der langt har overgået tempoet i ophugningen af ældre tonnage.

Derfor vækker udsigten til de 20 nye containter-giganter i Tripple-E klassen – som Maersk Line har bestilt til levering fra 2018 – udbredt bekymring hos det store danske containerrederis konkurrenter.

Flere konkurrenter har åbent kritiseret Maersk Line for at drukne markedet i kapacitet ved anskaffelsen af de mere end 400 meter lange og 18.000 TEU store Tripple-E skibe.

I Maersk Line afviser Søren Andersen, der er chef for Maersk Line Vessel Management, kritikken.

- Jeg forstår slet ikke dem, der anklager os for at oversvømme markedet med kapacitet. Vi vokser ikke mere end markedet, faktisk vokser vi mindre end vores medspillere og markedet generelt, sagde Søren Andersen på International Ship Management Business Conference i København ifølge Ritzau Finans/business.dk.

- Vi har været meget forsigtige siden 2008, og disse her er faktisk vores første ordre siden Emma Mærsk-klassen kom på søen. Så jeg er helt uforstående over for dem, der siger, at Maersk Line hælder en masse kapacitet i markedet, sagde Maersk Lines ”flådechef”.

De nye Tripple-E skibe – der bliver verdens største containerskibe – kommer til at spille en central rolle i Maersk Lines nye produkt ”Daily Maersk”, der tilbyder daglige afgange fra Asien til Europa og retur.

Containerrederiet forventer, at den samlede kapacitet på verdens containerskibe kommer til at vokse med 6-8 procent i den kommende år. Det er væsentligt mindre end Maersk Lines kapacitet vil vokse, selv med anskaffelsen af Tripple-E skibene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085