23948sdkhjf

Nyt signalsystem på danske skinner spænder ben for godstogene

Overgangen til ERTMS-systemer på hele det danske jernbanenet, kommer til at koste godsbaneoperatører dyrt.

Overgangen til ERTMS-systemer på hele det danske jernbanenet, kommer til at koste godsbaneoperatører dyrt.



De nedslidte og stærkt forældede signalsystemer langs de danske jernbanelinjer skal skiftes ud i de kommende år. Danmark indfører den såkaldte ERTMS-teknologi, der er en standard, der er fastsat af EU. Det skal ikke bare forbedre sikkerheden på det europæiske skinnenet, men i teorien også gøre det langt lettere at køre tog over landegrænserne i EU. Det skal øge udbuddet og dermed også konkurrencen blandt de europæiske jernbaneselskaber.

Danmarks satsning på ERTMS-systemer ser dog ikke ud til at blive nogen større gevinst for den grænseoverskridende trafik, da vore nabolande tøver med at følge EU-standarden. I Tyskland har man ligefrem besluttet at lægge overgangen til ERTMS-systemer på is.

Det skriver ing.dk.

Godsbanen betaler

Folketinget har besluttet, at Staten betaler for overgangen til ERTMS, når det gælder persontransporten. Skatteyderne finansierer dermed DSB’s og Arrivas ERTMS-installation, der koster mere end 2,5 mio. kroner per lokomotiv.

Så heldige er godsbaneoperatørerne, der selv skal finde midler til den kostbare opgradering, ikke.

Alene hos DB Schenker Rail kommer regningen op på omkring 150 millioner kroner for 59 lokomotiver.

- Det er en helt uoverskuelig og økonomisk uholdbar situation at bringe os i. Og det er helt uforståeligt, at staten vil pålægge os denne store ekstraomkostning i en tid, hvor det er officiel politik at ville have mere gods over på skinnerne, siger adm. direktør Stig Kyster-Hansen, fra DB Schenker Rail til Ingeniøren.

Stig Kyster-Hasen påpeger, at regningen må sendes videre til godsbaneoperatørernes kunder, der så vil fristes til at vælge lastbilen i stedet for. Han frygter, at resultatet bliver mindre gods på danske skinner.

Transportministeriet afviser, at det er muligt, at støtte godsbaneoperatørerne, med henvisning til, at det vil være konkurrenceforvridende og dermed i strid med EU-reglerne, da godstogene typisk kører i flere EU-lande og ikke bare i Danmark.

En udlægning, der vækker undren hos Stig Kyster-Hansen, der påpeger, at Holland betaler regningen for alle baneoperatører – uanset om de kører med mennesker eller gods.

Tysk dybfrysning

Der er angiveligt indført ERTMS-teknologi på omkring 6000 kilometer af det europæiske jernbanenet. Men udrulningen foregår i sneglefart, selv om EU-Kommissionen nu kun vil støtte baneprojekter, hvor ERTMS er en del af projektet.

Ifølge ing.dk, så er det netop den langsommelige implementering af den fælleseuropæiske ERTMS-teknologi, der har fået Tyskland til at stille alle planlagte ERTMS-investeringer i bero.

- Vi er skuffede over Europa-Kommissionen, som burde fremme den såkaldte interoperabilitet, det vil sige den kontinuerlige drift af lokomotiver på tværs af statsgrænser. Det er ikke lykkedes kommissionen at gennemføre et sådant ensartet system i alle medlemsstater, udtalte panelets formand, Hartmut Gasser.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062