Opdateret: Udvidet forbud på vej mod lastbiloverhalinger
Transportministeren mødes i dag med branchen for at præsentere sit forslag.
Det skal være slut med lastbiloverhalinger i myldretiden. Ifølge Morgenavisen JyllandsPosten er transportminister Hans Chr. Schmidt derfor klar til at udvide forsøget på en stor del af Den Østjyske Motorvej til at gælde hele motorvejsnettet.
En endnu ikke offentliggjort undersøgelse, som Vejdirektoratet har gennemført, viser at 95 procent af bilisterne er begejstrede, og at 55 procent af lastbilchaufførerne også mener, at overhalingsforbuddet er en god idé.
- Erfaringerne fra forsøget i Østjylland viser, at folk er begejstrede. Samtidig er trængslen på en del motorvejsstrækninger nu så stor, at vejene ikke længere kan kapere det. Derfor skal det nuværende overhalingsforbud for lastbiler udvides til at gælde i myldretiden alle de steder, hvor der er kapacitetsproblemer, forklarer ministeren til JP.
Der vil dog også blive undtagelser, f.eks. på strækningen fra Kolding til Esbjerg, hvor der ikke er problemer.
Ifølge Jyllands-Postens oplysninger drøfter man tidspunktet fra kl. 6.00 til kl. 10.00 om morgenen og igen fra kl. 15.00 til kl. 19.00.
Krav fra branchenDirektør Michael Svane fra DI Transport er ikke afvisende, hvis et forbud gennemføres ”intelligent og gennemtænkt”, men han har også en række krav tilknyttet forsøget. Han peger således på, at der er problemer med kommunernes tidsvinduer til levering af varer, som der er behov for at se på:
- Der er også brug for flere penge til rastepladser, flere penge til modulvogntogsforsøget samt en udvidelse af ordningen med de nye totalvægtsgrænser, siger Michael Svane til Danmarks Transport-Tidende.
Hans Christian Schmidt mødes i dag kl. 14 med transportbranchen for at drøfte overhalingsforbuddet.
Forstår ikke logikkenDTLs adm. direktør Erik Østergaard forstår derimod ikke logikken, for der vil helt sikkert opstå massive kolonner på motorvejsnettet til skade for trafikafviklingen men også trafiksikkerheden.
- Det har de foreløbige erfaringer fra forsøget det seneste halve år påvist. Samtidig foreligger der ikke data, der viser, at trafikafviklingen reelt forbedres, eller at gennemsnitshastigheden er steget for trafikken som helhed i myldretiden, siger Østergaard.
Han peger på, at de eksisterende overhalingsforbud rundt omkring i landet, der oprindeligt blev etableret, skete i et samarbejde mellem politi, Vejdirektoratet og branchen ud fra nogle saglige vurderinger af de stedlige forhold.
- Så forsøgsordningen var en beslutning, der gik stik imod disse konklusioner, og hvis man nu blot afbryder forsøget og udbreder overhalingsforbuddet til stort set hele motorvejsnettet, så er det endnu et anslag mod sagligheden og de faglige vurderinger, siger Østgergaard og peger på, at forsøgsordningen netop nu vurderes af en følgegruppe fra myndighederne og branchen, som slet ikke er blevet orienteret forinden.
- Det kan undre, at man nu fraviger denne proces og lægger beslutninger ud i pressen. Forsøgsordningen bør køre til ende, inden ministeren drager forhastede konklusioner, mener DTL's direktør.
Af transportministerens udmeldinger i pressen fremgår, at begrundelsen skal være kapacitetsproblemer på vejene – problemer, der skulle være vokset i de seneste seks måneder.
- Vi ser et omfattende vejarbejde rundt omkring på vejnettet, der skaber kapacitetsproblemer. Men dette løses ikke umiddelbart af et overhalingsforbud inden for tidsbestemte perioder i hele landet. Skal trafikafviklingen bedres, bør man i stedet se seriøst på dynamisk trafikregulering af hastigheder, som med stor succes har været anvendt i forbindelse med udvidelse af Motorring 3 – og gerne også med overhalingsforbud involveret, siger Erik Østergaard.
Savner realismeEfter mødet sagde formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen, Padborg, at ITD ”naturligvis gerne medvirke til at få trafikken på motorvejene afviklet så glidende som overhovedet muligt.”
- Men vi savner stadig faktuelt belæg for, at forbud mod lastbil-overhalinger har den tilsigtede effekt. Det er ikke nok, at et forbud er populært i befolkningen, det skal også have en gavnlig samfundseffekt, og det har det jo ikke, hvis trafikken samlet bliver dårligere afviklet, og personer og varer er længere tid om at nå frem, siger Mogens Therkelsen.
Han havde foretrukket, at vente med denne diskussion, til fakta fra forsøget på den østjyske motor-vej foreligger til december.
- Men hvis forbuddet mod overhalinger skal udvides allerede nu, lægger vi vægt på, at det kommer til at ske på et sagligt grundlag, siger Mogens Therkelsen. Det er skuffende, at ministeren bygger sin aktuelle udmelding på en interview-undersøgelse, som ingen andre har set. På dagens møde opfordrede vi til at få fakta på bordet og starte en saglig diskussion på et fælles grundlag i stedet for at jage ubegrundede hovsa-løsninger igennem. Desværre ser det ud til, at ministeren har travlt med at få forslaget igennem, og det kan vi ikke acceptere.
Fra lastbiltransportbranchen er der en bred erkendelse af, at lastbiloverhalingerne er noget, der optager og irriterer medtrafikanterne på vejene. Fra ITD’s side er der derfor stor villighed til at finde praktiske løsninger på problemerne.
Men brancheorganisationen lægger samtidig vægt på, at et eventuelt udvidet forbud kun skal gælde, når der er megen trafik på vejene. Og det skal efter ITD’s mening stadig være tilladt for lastbilerne at overhale, hvis fartforskellen til den forankørende er over ti kilometer i timen, for så kan overhalingen kan afsluttes hurtigt og problemfrit.
- Den almindelige dansker synes, at lastbilerne fylder for meget på vejene. Men de glemmer desværre ofte, at vi ikke kører rundt for at genere medtrafikanterne, men for at få varer på hylderne, dér hvor de selv er på vej hen i deres biler: I butikkerne og på deres arbejdspladser. Modviljen handler mere om følelser end om fakta, og det er særdeles ærgerligt, hvis det skal være følelserne frem for fakta, der skal diktere lovgivningen, siger Mogens Therkelsen.
På dagens møde med transportministeren henstillede ITD til, at en eventuel udvidelse af overhalingsforbuddet bliver ledsaget af elektronisk skiltning, som automatisk aktiverer forbuddet, når trafikken på vejene er tæt – og ophæver det igen, når der er god plads på vejene.
- Vi ser positivt på et overhalingsforbud på de steder, hvor det har en reel og gavnlig effekt. Men fri os fra flere uigennemtænkte regler, som kun er dårlige undskyldninger for at krybe uden om de reelle løsninger, siger Mogens Therkelsen.
Forberedt på forbudMichael Svane fra DI Transport var efter mødet ikke i tvivl om, at ministeren er godt i gang med at samle sit flertal til en udvidelse af overhalingsforbuddet.
Derfor handler det ifølge Svane om, at så det bedste ud af forslaget:
- Det skal være et overhalingsforbud i de sammenhænge, hvor det er fornuftigt, for eksempel i forbindelse med myldretidstrafikken. Derfor vil vi også gerne have udskiftet de lange forbudsvinduer fra kl. 6-18 til nogle kortere tidsvinduer - for eksempel 6-9 og 15-18, siger Michael Svane.
Han foreslog på mødet med Hans Chr. Schmidt også, at der indføres en fast regel om regel om, at særtransporter må overhales.
Hasarderet overhalingsforbudDansk Erhverv savner efter mødet fortsat dokumentation for konsekvenserne ved et udvidet overhalingsforbuddet for lastbiler på danske motorveje.
- Vi kender ikke konsekvenserne af at udvide overhalingsforbuddet. Vi er midt i en forsøgsperiode med et overhalingsforbud, og vi ville gerne have kendt konklusionerne, før vi bevæger os ud i en udvidelse, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv. Vi mangler blandt andet at opsamle erfaringer for, hvordan dette påvirker ferietrafikken. Vi aner ikke, om dette giver bedre eller dårligere trafik. Dansk Erhverv anerkender, at politik nogen gang handler om at træffe beslutninger på et ufuldstændigt grundlag, men jeg savner en begrundelse for, hvorfor det er nødvendigt at gennemføre dette nu.
Dansk Erhverv har dog noteret sig, at der er bred politisk opbakning til forslaget.