Solid trailer fra Schmitz
Lang levetid og styrke vejer tungt hos sønderjysk vognmandsfirma.
Af Finn Bjerremand
Vognmandsfirmaet Johs. Christensen & Sønner ApS i Padborg stiller store krav til sit materiel. Det er vigtigt for direktør og vognmand Per B. Christensen, at materiellet har lang holdbarhed og at det samtidig passer til de opgaver, det skal anvendes til.
Samtidig har det også stor betydning at godset kan surres ordentlig, så man kan overholde de tyske regler om surring af gods.
Selskabet har i gennem mange år kørt med Schmitz Cargobull-trailere i sin flåde. For et par år siden valgte vognmanden et andet trailerprodukt, men i år har selskabet igen fået leveret nye trailere - og denne gang vendte virksomheden tilbage til nye gardintrailere fra Schmitz.
De nye trailere er alle langt hen ad vejen kundespecificerede og vi har fået lov til at kigge nærmere på en af de nye trailere.
Forlænget levetidVognmand Per B. Christensen har bl.a. fået leveret de nye Schmitz-trailere med lidt større luftbælge til akselophænget i form af BPWs 360 mm luftbælg.
Det er ud fra filosofien, at med en større luftbælg vil trykket være mindre og dermed vil levetiden blive forlænget.
Desuden er trailerne også udstyret med 9 tons BPW-aksler, der har tromlebremser, fordi man netop har gode erfaringer med BPW-aksler med tromlebremser hos Johs. Christensen & Sønner.
Bundene i trailerne er af typen omega med hårdttræ i stedet for plader, og den sidste del af bagenden er forstærket med en ekstra vaflet aluplade, som beskytter mod sliddet af gaffeltrucks som kører ind og ud med tungt gods.
Under bunden er der rigeligt med gennemgående tværvanger, så bunden har en bedre chance for at klare de store påvirkninger i mange år frem.
Hybrid-trailerEgentlig er traileren en hybrid mellem en gardin- og en gammeldags p-trailer, fordi den også er bygget op med 62 cm høje alusider i begge sider til at holde godset ordentligt på plads.
Desuden er der 26 surringsøjer i kantskinnerne, som kan klare 2000 kg.
Faktisk ville vognmand Per Christensen gerne have haft en nærmest perforeret kantskinne med masser af surringsøjer. Det var dog ikke muligt, når traileren samtidig skulle udstyres med sider.
Overbygningen er delt med fire forstærkede sidestolper i hver side, så traileren er opdelt i 5 sektioner, hvorved siderne er kortere end sædvanligt og dermed stærkere i forhold til at holde godset på plads.
Til hver sektion hører der fem sidebrædder over siderne, så godset også kan sikres over sidehøjde.
Boltet chassisChassiset er af typen Modulos, som består af to længdevanger, med masser af tværvanger, der går helt igennem takket være udskæringer i længdevangerne. Vangerne er boltet sammen og det hele er galvaniseret, så der ikke opstår rust.
Forvæggen er 2400 mm høj med hjørnestolper og indvendig stålplade i 750 mms højde.
Taget er et skydetag af typen Schmitz Safety Roof, som er let at skubbe frem, når der skal lastes ind med kran ovenfra.
I bagenden er der hele alu-bagdøre med fire hængsler i hver side samt to lukketøj indbygget i hver bagdør. To kvadratiske gummiklodser i hver side af bagenden og tre smalle tværgående gummiklodser på den nederste del af ladets bagkant sikrer, at man kan køre til rampen uden at lave skader på traileren.
Der er også tænkt på fastsurring af traileren ved færgeoverfart, så i bagenden og chassiset er der placeret flere færgesurringer.
Bremsesystem med RSPBremsesystemet er et EBS-anlæg af typen 2S/2M, der er udstyret med RSP (Roll Stability Program - det er ESP på trailer). Siden 2003 har det været standardudstyr på standardtrailere fra Schmitz Cargobull til gavn for trafiksikkerheden.
Schmitz-traileren er et flot produkt, der fremstår såvel meget brugervenlig og funktionel til de opgaver, den skal anvendes til.
Vognmandsfirma i tredje generationVognmandsfirmaet Johs. Christensen & Sønner ApS, Padborg, der oprindelig blev stiftet omkring slutningen af anden verdenskrig i den sønderjyske by Alnor ved Gråsten, kører nu i tredje generation.
Det sker uden at virksomheden profilerer sig særlig meget. For firmaets vogne, der fortrinsvis kører ud i Mellem- og Sydeuropa med mange forskellige godstyper, udfører udelukkende transportopgaver for den mere kendte virksomhed Spedition Christensen A/S i Padborg, som ejermæssigt er ud af samme familie.
Vognmand Per B. Christensen, der er tredje generation i det sønderjyske vognmandsfirma og ejer af firmaet, ejer også halvdelen af Spedition Christensen A/S, hvor den anden halvdel ejes af speditør Bent Nasser.
Vognmandsfirmaet råder over 16 lastvogne, der alle er trækkere, og 40 trailere. Trailerne købes og kører ofte hen mod otte år inden de skiftes ud. Al service og vedligeholdelse sker efter behov - firmaet har således aldrig servicekontrakter eller lignende på trailerne.
VægtKingpintryk - 15.000 kg
Akseltryk - 24.000 kg
Totalvægt - 39.000 kg
Egenvægt - 6.897 kg
Tilladt lasteevne - 32.103 kg