23948sdkhjf

Hånden i et hvepsebo

Diskussionen har taget til i styrke de senere år: Skal der være danske chauffører bag rattet på danske lastbiler?

Diskussionen har taget til i styrke de senere år: Skal der være danske chauffører bag rattet på danske lastbiler?



Af Gwyn Nissen

Der er stadig vognmænd, der holder fanen højt, og forleden gav den holdning én af dem, Inge-Merete Koch, en plads i bestyrelsen for International Transport Danmark.

Men nu smider ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen fløjlshandsken og går direkte til angreb mod det, han betegner som overenskomster ”ophøjet til lov” på transportområdet. Danmark har ifølge Nielsen brug for en billigere og mere fleksibel lønmodel, hvis vi skal bevare chaufførjobs herhjemme.

Det er en modig udmelding, for blandt ”Køb dansk”-tilhængerne herhjemme har International Transport Danmark ikke særlig mange venner. De betegner da også udmeldingen som ”dobbeltspil”.

Derfor er der god grund til at læse og lytte til hele Jacob Chr. Nielsen budskab. For faktisk siger han, at ITD-medlemmer gerne vil ansætte danske chauffører – blot til ændrede vilkår.

Når der i dag sidder udenlandske chauffører bag rattet på de fleste ”danske” eksportlastbiler, skyldes det ifølge ITD, at omkostningerne herhjemme er for høje.

Så når danske vognmænd og speditører skal konkurrere på de udenlandske landeveje, er udflagning af lastbiler eneste løsning. Sådan som industrien i øvrigt har gjort i mange år, argumenterer ITD.

Det koster på den ene side danske chaufførjobs, men sikrer masser af danske arbejdspladser på kontorerne i Padborg, Kolding, Avedøre osv.

Spørgsmålet er, om ITD kan få opbakning fra den øvrige transportbranche til sin kamp mod den nuværende Godskørselslov – eller om politikerne vil give køb på de hidtidige principper i loven.

Der er ingen tvivl om, at 3F vil se det som en krigserklæring – om end intentionen fra ITD er den modsatte: Vi vil gerne ansætte jeres chauffører. Det bliver bare til andre vilkår end i dag.

At Jacob Chr. Nielsen har stukket hånden i et hvepsebo er der ingen tvivl om. Om modet belønnes, vil de kommende måneders debat vise.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081