23948sdkhjf

Actros og Axor smelter sammen

Helt ny Actros med mange nye innovative løsninger og høj førerkomfort fra Mercedes.

Helt ny Actros med mange nye innovative løsninger og høj førerkomfort fra Mercedes.



Mercedes har netop lanceret deres nye lastvognsvognserie Actros, som skal afløse både Axor-serien og den nuværende Actros 3 serie.

Der er således tale om en helt ny lastvogn, og ikke blot en ny opdatering, som det ellers er sket med mange lastvognsserier de seneste fem – ti år.

Mercedes Actros, hvoraf der er solgt omkring 700.000, blev født i 1996 og er siden blevet faceliftet og ændret ad to omgange i henholdsvis 2002 samt 2008. Denne gang er man til gengæld begyndt helt fra bunden og designet en komplet ny lastvogn.

Et faktum, der er fuldt synligt allerede når man ser den nye lastvogn på afstand, fordi man kan se at der er tale om et helt nyt førerhus.

Men også vigtige elementer som chassisramme, motor og aksler er helt nye.

Ny Euro6-motor

Motoren er den nye OM471, der er en ny miljøvenlig 6-cyl. rækkemotor på 12,8 l slagvolumen som allerede findes i Euro 6 udgaver. Den nye motor, hvor mere end 70.000 styk allerede har været i drift i Nordamerika og Japan gennem flere år, findes foreløbig i fire versioner i den nye Actros, nemlig 412 hk, 449 hk, 476 hk og 510 hk.

Versionerne 412, 449 og 510 vil i en periode både kunne leveres miljøklassificeret som Euro 5, EEV og Euro 6, mens versionen med 476 hk udelukkende vil blive leveret i Euro 6 udførsel.

Transmissionen er sådan set det eneste, der har levet videre i form af den meget velfungerende PowerShift gearkasse med automatiseret gearskifte.

Vognens chassisramme er nykonstrueret og er blevet 100 mm bredere i forhold til Actros 3, hvorved man har opnået at den nye lastvogn er endnu mere retningsstabil og mere rolig at køre med ud af vejen.

Føreren er vigtig

Lige som mange andre i transportsektoren, har man hos Mercedes for længst fundet ud af at chaufføren på et lastvognstog er den vigtigste nøgle til at opnå en god driftsøkonomi. Derfor har Mercedes med den nye Actros gjort alt for at opnå den bedste mulige arbejdsplads, hvor der både er en ergonomisk god førerplads samt plads til at hvile og sove under gode forhold. Sæder, instrumentering, cockpit, sovekabine, m.v. er designet rigtig flot.

Mercedes er fulgt i sporet efter nogen af sine konkurrenter og har flyttet gearvælgeren op under rattet som en stilk, hvor den er nem at fange med fingerspidserne på højre hånd. Derved er det ekstra armlæn med gearvælgeren til glæde for mange kommende kunder forsvundet.

Et nyt multifunktionsrat med to multikontakter i de vandrette eger er en rigtig god løsning. Cockpittet er lavet så de to vigtige kontrolure, speedometer og omdrejningstæller er lette at se og i mellem de to er der placeret et godt display, som sidder lige midt i synsfeltet, så chaufføren ikke kan undgå at se det. Indstillingsmulighederne af rattet er helt i top og giver rigtig gode muligheder for at kunne sidde godt under kørslen og under alle forhold.

Bedre aerodynamik

Udvendig er førerhuset nydesignet med den laveste mulige vindmodstand under hensyntagen til andre forhold som sikkerhed, sigt m.v.

I frontgrillen er der integreret et kølerjalousi, som automatisk kan lukke af for luftstrømmen, så køleren hurtigere kan tilpasses den korrekte arbejdstemperatur, der er vigtig for økonomisk drift.

Førerhuset findes i 4 hovedvarianter, GigaSpace, der er det største førerhus med helt fladt gulv og en indvendig frihøjde på 2,13 m, og som i forhold til MegaSpace fra Actros 3 er vokset 1 m3 i rumfang. De øvrige førerhusvarianter er BigSpace med fladt gulv, StreamSpace, hvor man kan vælge fladt gulv eller med motorkasse samt ClassicSpace, hvor der også kan vælges fladt gulv eller med motorkasse.

Masser af sikkerhed

Tre bremsesystemer, 4 assistentsystemer og 6 sikkerhedssystemer, er det udbud som Mercedes har til kommende kunder af den nye Actros.

Som noget nyt har Mercedes også indført en tilsatsbremse, i form af en vandtarder i stedet for en retarder. Retarderen anvender normalt hydraulikolie, men ved at anvende kølevæske fra motorens kølesystem, spares der både vægt og energi.

Brændstoføkonomien i top

Mercedes fremhæver, at den ny Actros 1845 BigSpace med Euro 6 motoren er angiveligt er 3 – 4 procent billigere i brændstofforbrug end den tilsvarende Actros 3 1844 Megaspace. Sammenligner man de to versioner i Euro 5, er den nye 1845 op til hele 6 – 7 procent billigere. Et forhold som kan tilskrives den nye motorteknologi med OM471 motoren.

Den nye Actros har gennemgået et omfattende testprogram, inden den er blevet lanceret. Der er kørt mere end 20 millioner kilomenter med den nye lastvognsserie og vognen har været med til 3 sommer og 3 vintertest under forhold med meget svingende klimatiske forhold.

Den nye Actros er angiveligt uden sidestykke det største udviklingsprojektet på lastvognssiden ved Mercedes, siden koncernen blev etableret for 125 år siden.

Et førstegangsindtryk er helt klart at Mercedes er på vej mod toppen i lastvognsfeltet og den nye Actros vil være en trussel for mange af konkurrenterne.

Salget af de nye modeller starter den 1. juli mens produktionen begynder til efterår.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063