23948sdkhjf

Støjdæmpende asfalt på M3

De mange tusinde tålmodige bilister, der dagligt oplever arbejdet med at udvide den sidste del af Motorring 3 (M3), kan nu snart se en fuldt færdig motorvej.

De mange tusinde tålmodige bilister, der dagligt oplever arbejdet med at udvide den sidste del af Motorring 3 (M3), kan nu snart se en fuldt færdig motorvej.



I sommerferien går arbejdet ind i den afgørende fase, hvor det øverste, støjdæmpende lag asfalt skal lægges på strækningen mellem Slotsherrensvej og Roskildevej i Rødovre og Glostrup.

Arbejdet udføres fra fredag den 24. juni og ca. 7 uger frem. Dermed er vejen klar med tre kørespor i hver retning og 110 km/t til mandag morgens myldretid den 8. august.

For at blive hurtigst muligt færdig arbejdes der både dag og nat i perioden. Det nødvendige arbejde kommer til at få midlertidige konsekvenser for trafikken.

Fra fredag den 24. juni indsnævres arbejdsstrækningen til to smalle kørespor i hver retning, hvor der i dag er tre smalle kørespor. Natarbejdet fra kl. 19.00 til kl. 05.00 betyder desuden, at der i perioder kun vil være et kørespor i hver retning. Det vil i perioder give noget køkørsel.

Hvorfor natarbejde?

Af hensyn til trafikken udføres arbejdet i skolernes sommerferie, hvor der er væsentlig færre biler end normalt på strækningen. For at Vejdirektoratet kan nå at blive færdige, må alle lyse timer tages i brug. Dele af arbejdet kræver så meget plads, at der kun kan være et kørespor farbart. Det vil skabe lange køer på M3, hvis dette arbejde skulle udføres om dagen. Derfor foregår dette arbejde om natten.

Anden del

Udvidelsen fra to til tre kørespor i hver retning på den vigtige motorringvej vest om København fra Jægersborg til Holbækmotorvejen er sket i to omgange. Første del, der bestod af to etaper fra henholdsvis Jægersborg til Slotsherrensvej og fra Roskildevej til Holbækmotorvejen, blev udvidet fra 2005-2008. En etape på ca. 3 km omkring Jyllingevej har været udsat, fordi forbindelsen til 1. etape af Frederikssundmotorvejen først blev besluttet i efteråret 2006. De to motorveje mødes i et stort motorvejskryds lidt syd for Jyllingevej.

Udsættelsen betød, at Vejdirektoratet oprindeligt først kunne åbne den sidste del af M3 i 2012. Vejdirektoratet har imidlertid ved en fremsynet styring af projektet sammen med entreprenøren indhentet ca. 12 måneder på byggeriet, så den altså nu kan åbne allerede efter sommerferien 2011.

Første etape af Frederikssundmotorvejen mellem M3 og M4 ventes desuden at være færdig i 2012.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095