23948sdkhjf

Flere danske lastvogne under fremmed flag

Antallet af dansk-ejede lastvogne med udenlandske nummerplader er øget med 11 procent i løbet af de sidste 12 måneder.

Antallet af dansk-ejede lastvogne med udenlandske nummerplader er øget med 11 procent i løbet af de sidste 12 måneder.



Der var 3256 dansk-ejede lastvogne på udenlandske nummerplader i andet kvartal i år. Det viser International Transport Danmarks særtælling i forbindelse med vognmandsorganisationens seneste konjunkturanalyse.

Det er en stigning på 11 procent i forhold til sidste år.

Tysk stagnation

Tyskland er fortsat det ubetinget mest populære udflagningsland for de danske transportvirksomheder, da 51 procent af de knap 3300 dansk-ejede lastvogne under fremmed flag er indregistreret i Tyskland. Men det ser ud til, at Tyskland har svært ved at konkurrere med andre europæiske lande, når det gælder om at tiltrække flere danske lastvogne. Antallet af danskejede lastvogne på tyske nummerplader er nemlig stagneret på godt 1600 styk ifølge ITD.

Til gengæld er antallet af danskejede lastvogne på polske nummerplader steget med 32 procent til 565 styk. Tendensen er endnu kraftigere i Baltikum, hvor der nu kører 179 danskejede lastvogne på baltiske nummerplader. Det er en fremgang på 39 procent.

- Det er tydeligt, at flere og flere danske transportvirksomheder vælger at operere i flere europæiske lande, siger Poul Bruun, vicedirektør i ITD.

Vigtig korrektion

ITD vurderer i lighed med tidligere, at det især er det høje omkostningsniveau for chauffører, der er ansat efter dansk overenskomst, der presser danske transportvirksomheder til at udflage lastbiler. Det sikrer, at de er i stand til at klare sig i konkurrencen med udenlandske vognmænd, der ikke er tvunget til at ansætte chauffører under en den danske overenskomst. Noget der er et lovkrav for dansk indregistrerede lastvogne.

ITD’s trafiktællinger ved landegrænsen i Sønderjylland viser, at hver godt hver tredje udenlandske lastvogn, der kører ind i Danmark, faktisk ejes af en dansk transportvirksomhed.

Medregner man de dansk indregistrerede lastvogne, der kører ind i fædrelandet, så tegner dansk-ejede lastvogne sig for skønsmæssigt 44 procent af vejgodstrafikken ind i Danmark.

På den sønderjyske grænse er de danske lastbilvognmænds markedsandel oppe på 31 procent, når lastvogne fra de udenlandske datterselskaber tælles med.

- Vores særtællinger om bilernes ejerskab er en vigtig korrektion til et ellers temmelig deprimerende billede af en dansk godsvognmandsbranche, som er under voldsomt pres i markedet. Men samtidig er det selvfølgelig en overvejelse værd, hvorfor så mange danske transportvirksomheder vælger at have bilerne indregistreret i udlandet. Meget tyder på, at der er behov for at se kritisk på de rammebetingelser, der findes for at drive vognmandskørsel med dansk nummerplade – hvor især de høje danske lønomkostninger falder i øjnene, slutter Poul Bruun.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078