23948sdkhjf

International lastbiltrafik op på førkrisenivaeau

ITD: Lastbiltrafikken over de danske grænser er tilbage på niveauet før finanskrisen.

ITD: Lastbiltrafikken over de danske grænser er tilbage på niveauet før finanskrisen.



Der er dog endnu et lille stykke vej op til den tunge grænsetrafik, der blev registreret da danske økonomi var overophedet i 2007 og 2008.

ITD’s konjunkturindeks – der er blevet udgivet siden andet kvartal 2003 – viser, at der i andet kvartal 2011 kørte i gennemsnit 4771 lastvogne ind i Danmark i døgnet.

Tallet er baseret på ITD’s egen trafiktælling ved landegrænsen i Sønderjylland, samt tal for den tunge trafik på Scandlines færgeruter og over Øresundsbroen.

Det er lidt mere end i andet kvartal 2006 og mærkbart over niveauet i kriseårene 2009 og 2010.

Døgngennemsnittet på knap 4800 lastvogne i international trafik ligger kun omkring 200 lastvogne under niveauet i andet kvartal i 2007 og 2008.

- Trafikken over grænsen stiger stille og roligt, og det tyder på, at eksporterhvervene og transportbranchen er inde i en langsigtet positiv udvikling – uden dramatiske udsving, siger Lone Niebuhr, analytiker hos ITD.

- Vi kan også se, at finanskrisen ikke har ændret tendensen til internationalisering af lastbilbranchen, udenlandsk indregistrerede lastbiler med danske ejere står en større og større andel af eksport- og importkørslen, siger Lone Niebuhr.

Østlastbiler tager terræn

Hvor østeuropæiske lastvogne tabte markedsandele i første kvartal og danske lastvogne vandt markedsandele, så har lastvogne på østeuropæiske nummerplader nu næsten indhentet de danske lastvogne, der har tabt markedsandele.

Østlastbilerne har nu en markedsandel på 23,4 procent, hvilket er en fremgang på 4,7 procentpoint. Dansk-indregistrerede lastvogne har en markedsandel på 23,7 procent, mod 25,9 procent i første kvartal i år.

Tysk-indregistrerede lastvogne har forsat den største markedsandel med 35,2 procent, men den er faldet markant fra godt 40 procent i første kvartal.

Da hollandske og skandinaviske lastvogne har øget deres markedsandel i andet kvartal, der det altså først og fremmest Tyskland og Danmark, der har oplevet nedgang deres markedsandele.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11