Kan EP-tilladelser redde taxierhvervet?
Transportøkonomisk Forening (TØF) indbyder til halvdagskonference torsdag, den 30. juni.
Folketinget vedtog en ændring af Lov om Taxikørsel den 31. maj 2011. Lovændringen betyder, at kun indehavere af en taxibevilling i fremtiden kan opnå en såkaldt EP-tilladelse. Den nye lov har til formål at standse den såkaldte taxi-død og forhindre taxifrie områder i de tyndt befolkede områder. Dette har skærpet konflikten om trafikselskabernes koordinerede kørsel, som bl.a. omfatter handicapkørsel, patientbefordring og kommunale servicekørsler.
Det er bred enighed om, at taxidækningen i de tyndt befolkede områder er truet, og at gode løsninger ikke ligger lige for. Om ændringen af taxiloven vil forbedre situationen er stærkt omdiskuteret.
Fortalerne for den gennemførte lovændring ser nye muligheder, når indehaverne af de nuværende EP-vogne også skal leve op til den generelle kørselsforpligtelse, der følger med en taxibevilling.
Modstanderne af loven ser lovændringen som en trussel mod liberaliseringen og konkurrencen på persontransportområdet og forudser kapacitetsproblemer og voldsomt stigende priser for den koordinerede kørsel.
Lovændringen vil under alle omstændigheder være en stor udfordring for trafikselskabernes koordinerede kørsel, for kommunernes taxiadministration og for taxierhvervet.
På den baggrund inviterer Transportøkonomisk Forening til en konference torsdag, 30. juni, kl. 9.30 til 13 på DSB Kursuscenter Østerport.
Tilmelding kan ske via www.toef.dk/konferencer