Så skal motorvejen over Fyn udbygges
Vejdirektoratet fremlægger nu en VVM-redegørelse for en udbygning af Fynske Motorvej syd om
Odense fra fire til seks spor.
Strækningen er på ca. 13 km og undersøgelserne er sammenfattet i en VVM-redegørelse, der kan læses på Vejdirektoratets hjemmeside.
- Vi har nu taget første skridt i arbejdet med at skabe et beslutningsgrundlag vedrørende udbygning af motorvejen. Jeg er i den sammenhæng særligt opmærksom på at sikre, at der kommer en effektiv og hurtig forbindelse mellem motorvejen og det nye Odense Universitets Hospital. Vi skal nu høre borgerne og andre parter om deres syn på projektet. Jeg vil sørge for, at projektet kommer med i de politiske forhandlinger til efteråret, siger transportminister Hans Christian Schmidt.
VVM-redegørelsen er til offentlig debat frem til den 15. august 2011. Vejdirektoratet holder bl.a. et borgermøde om VVM-undersøgelsen den 22. juni.
Trafikken vokserBaggrunden for VVM-undersøgelsen er, at trafikken på motorvejen er steget ret meget igennem en længere årrække. Trafikken forventes fortsat at stige til omkring 70.000 biler i døgnet i 2020.
Det medfører, at trængslen på motorvejen kan blive så stor, at der opstår væsentlige problemer med den samlede trafikafvikling og trafiksikkerhed på motorvejen både i og uden for myldretiden.
Forslaget til udbygning af motorvejen fra 4 til 6 spor er opdelt i en bystrækning og en strækning i åbent land med hvert sit tværprofil. Tværprofilet for strækningen i åbent land er i dag på 26,0 m og bliver på 37,5 m. På bystrækningen udvides tværprofilet ”kun” til 33 m.
Det smalle tværprofil på bystrækningen medfører, at udbygningen af motorvejen bliver billigere, fordi man ikke skal rive broerne ned og opføre nye.
Det betyder også, at indgrebet i forhold til motorvejens naboer og omgivelser bliver mindre voldsomt.
Ny tilslutningOdense Kommune ønsker i forbindelse med opførelse af det nye Odense Universitets Hospital at forlænge Munkebjergvej mod syd til et nyt tilslutningsanlæg øst for det nuværende tilslutningsanlæg 50, Hjallese. Vejdirektoratet foreslår derfor, at der anlægges et nyt tilslutningsanlæg i overensstemmelse med kommunens ønsker.
I projektet indgår, at der kommer støjreducerende belægning og ca. 5 km med nye støjskærme fordelt på begge sider af motorvejen.
Før projektet kan gennemføres, skal Folketinget vedtage en anlægslov, og der skal afsættes penge på Finansloven. Først når det er sket, kan man igangsætte projektet. Det vil tage ca. 1-2 år at gennemføre detailprojektering og foretage ekspropriationer. Derefter vil selve anlægsarbejdet tage ca. 3 år.