23948sdkhjf

Friske og nøjsomme hypper til Crafter

Vanflash: Volkswagen Crafter bliver med nye brændstoføkonomiske motorer, forlænget garanti og attraktiv serviceaftale til et væsentligt billigere bekendtskab.

Vanflash: Volkswagen Crafter bliver med nye brændstoføkonomiske motorer, forlænget garanti og attraktiv serviceaftale til et væsentligt billigere bekendtskab.



Af Lars Lassen i Skåne

Volkswagen Crafter har siden introduktionen i 2006 stået i skyggen af sin tveæggede tvilling Mercedes Sprinter. Men nu er Volkswagen klar med en ny forbedret Crafter, der skal tage markedsandele fra konkurrenterne.

En ny 4-cylindret 2-liters TDI commonrail dieselmotor i tre varianter erstatter den hidtidige 5-cylindrede 2,5 liters dieselmotor. Brændstofforbruget er reduceret med op til 33 procent. En gevinst, der både kan aflæses på bundlinjen og i virksomhedens klimaregnskab.

Oven i lover Volkswagen op til 25 procent lavere drifts og vedligeholdelses-omkostninger på den nye Crafter.

Fabriksgarantien er udvidet fra to til tre år eller maksimalt 250.000 kilometer. Samtidig tilbyder Volkswagen i Danmark nu den samme populære og attraktive serviceordning på Crafter, som har været tilbudt på VW Transporter T5 til kun 995 kroner om året.

Tre motorer

Den nye VW Crafter leveres med tre forskellige varianter af den samme 2-liters commonrail dieselmotor. De to mindste motor-varianter på henholdsvis 109 hk (300 Nm) og 136 hk (340 Nm) har kun en turbo, mens den kraftigste variant på 163 hk har biturbo.

Den kraftigste motorvariant kan kombineret med Volkswagens Blue Tooth-teknologi køre 13,8 kilometer på liter diesel. Forgængeren kunne her kun køre 9,2 kilometer på en liter diesel.

Den nye Crafter kan leveres med BlueMotion-teknologi på alle modeller, men det er altså fortsat ekstraudstyr.

Den nøjsomme motorserie, der indtil videre kun markedsføres med en 6-trins gearkasse (Volkswagen overvejer dog indførelse af automatgear), anvendes allerede i lillebroren VW Transporter og pickuppen VW Amarok.

Da den nye motor er væsentligt lettere end forgængeren kan Volkswagen samtidig hæve nyttelasten med 83 kilo.

Crafter nok

Volkswagen har valgt at præsentere den nye Crafter for europæisk motorpresse i Øresundsregionen, med udgangspunkt i Kastrup og en tur over Øresundsbroen til de sydlige Skåne.

På de testture, som Danmarks Transport-Tidende havde lejlighed til at køre, viste den nye motorserie pæne takter.

Selv om drejningsmomentet på papiret er højere og leveres i et bredere opdrejningsspænd end de gamle 5-cylindrede motorer, så opleves 109 og 136 hk-motorerne ikke helt så spændstige som forgængeren.

Men til langt de fleste brugere, så er der kræfter nok til hverdagen. Kun kassevogne, der skal køre med tungt læs, anhænger eller som skal køres meget ’dynamisk’ på motorvejene har reelt brug for den kraftigste motorvariant.

DK-priser holder

Mens Volkswagen varsler beskedne prisstigninger på den nye Crafter, så forbliver priserne ifølge den danske importør uændrede i Danmark og på nogen modeller falder de formentlig en anelse.

Crafter har hidtil haft en markedsandel omkring seks procent i Danmark, hvor Mercedes Sprinter tegner sig for 29 procent, tæt fulgt af det fransk-italienske trekløver Jumper/Boxer/Ducato med 27 procent.

- Da vi kan fastholde prisen samtidig med de samlede ejer-omkostninger er reduceret væsentligt på grund af den store brændstofbesparelse og den udvidede fabriksgaranti, så forventer vi at øge vores markedsandel i Danmark markant. Dertil kommer, at tilbuddet om en serviceaftale til kun 995 kroner om året, som har øget salget af VW Transporter markant, nu også tilbydes på Crafter. Så vi er sikre på vi kommer til at sælge væsentlig flere Craftere herhjemme fremover, siger pressechef Søs Righolt Illum, Volkswagen i Danmark.

Den nye Crafter er klar til levering i Danmark efter sommerferien, men den kan allerede bestilles nu.

ll@transporttidende.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093