23948sdkhjf

Fremtidens vinderbranche

Niklas Ward fra Schenker Consulting sagde forleden højt, hvad mange tænker: Kan tingene ikke bare blive som de er?

Niklas Ward fra Schenker Consulting sagde forleden højt, hvad mange tænker: Kan tingene ikke bare blive som de er?



Af Gwyn Nissen

Han gav selv svaret: Nej. Vi lever i en verden med konstante forandringer og selv om det ind i mellem kan virke hæsblæsende, så kræver den verden vi lever i fleksibilitet og omstillingsparathed – ikke mindst af transport- og logistikbranchen.

Til gengæld er der også masser af muligheder. Professor Torben Pedersen fra CBS ser således transport- og logistiksektoren som en klar vinderbranche i fremtiden.

Lad os bare tage nogle af mulighederne:

E-handel skaber forandringer i handelsmønstrene, når folk i mindre grad går i butikker, men i stedet handler på nettet. Det kræver mere transport. Butikkerne skal nemlig stadig have varer på hylderne – måske lidt færre end i dag - men nu skal hr. og fru Jensen også have pakker leveret direkte til døren.

Outsourcing ændrer transportmønstrene, når producenten ikke længere selv fremstiller alle dele, men i stigende grad benytter sig af underleverandører. Delkomponenterne skal transporteres fra underleverandøren til producenten. Altså også mere transport.

Globaliseringen betyder, at danske virksomheder køber ind i hele verden – lige fra komponenter til færdigvarer. Til virksomheder og til forbrugere. Også det giver øget transport.

Tre bud på, hvorfra vi kan forvente flere transportopgaver i fremtiden. Men det er nye måder at gøre tingene, når transport- og logistikbranchen dels skal flytte med sine kunder ud i den store verden, dels skal organisere transporten helt ud til villakvarterne.

Niklas Ward giver endnu et bud på forandringens vinde: Virksomheder bør efter hans mening konstant se på deres logistik setup. For hvad der var rigtigt i går, behøver ikke være godt i morgen.

Også heri ligger der nye muligheder for transport- og logistikbranchen – men altså kun for dem der er fleksible og omstillingsparate.

gn@transporttidende.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086