Udflagningen af danske lastbiler fortsætter
Antallet af danskejede lastbiler på udenlandske nummerplader er vokset med 11 procent på et år.
Det viser en analyse, som International Transport Danmark (ITD) netop har foretaget blandt sine medlemmer.
Siden sidste år er antallet af danskejede lastbiler på udenlandske nummerplader vokset med 11 procent, så der nu er i alt 3256 danskejede lastbiler på udenlandske nummerplader, fordelt på en række lande. Der er tale om en fordobling af antallet i løbet af de sidste fem år.
Ca. halvdelen af de danskejede lastbiler i udlandet er indregistreret i Tyskland. Polen tegner sig på andenpladsen for godt 17 procent af de danske biler under udenlandsk flag.
- Den positive side af historien er, at de danske transportvirksomheder er blevet dygtige til at orientere sig internationalt og tage konkurrencen op på internationale vilkår. Men tallene vidner desværre også om, at de hjemlige rammevilkår for transportvirksomheder ikke er konkurrencedygtige i forhold til landene omkring os. Vores tal giver anledning til en vigtig debat om, hvordan vi sikrer konkurrenceevnen for de danske transportvirksomheder. Der er behov for reformer, og det haster, siger adm. direktør i ITD, Jacob Chr. Nielsen.
Ulige vilkårHos ITD er vurderingen, at det især den internationale konkurrence på løn- og ansættelsesvilkår for chauffører, der driver udflagningen af lastbilerne i de danske transportvirksomheder. Danmark har som eneste land i Europa indfældet i lovgivningen, at chaufførerne i dansk indregistrerede lastbiler skal være ansat på centralt forhandlede overenskomster.
- De danske særregler umuliggør p.t., at dansk indregistrerede lastbiler kan tage konkurrencen op på internationale vilkår. Det er et reelt problem, som der er et stort behov for at finde løsninger på, siger Jacob Chr. Nielsen.
Som i industrienHan mener, at udflagningen er en helt naturlig konsekvens af transportmarkedets internationalisering og ser den en tro kopi af industriens udflytning.
- Her sikrer udflytning af produktionsapparatet også, at danskejede virksomheder kan konkurrere på det internationale marked, siger Jacob Chr. Nielsen.
At de danske transportvirksomheder fortsat har solidt fodfæste i det danske transportmarked vidner ITD’s egne grænsetællinger om. Ifølge den seneste tælling er omkring 35 procent af de tyske og østeuropæiske lastbiler, som krydser den dansk-tyske grænse, ejet af danske virksomheder. Det betyder skønsmæssigt, at mere end 35 procent af det samlede antal lastbiler, der kører ind i Danmark sydfra, er danskejede.