23948sdkhjf

Tunge lønomkostninger truer dansk transport

Høje danske lønomkostninger og ufleksible arbejdsmarkedsforhold er en katastrofe for det danske transporterhverv, mener ITD.

Høje danske lønomkostninger og ufleksible arbejdsmarkedsforhold er en katastrofe for det danske transporterhverv, mener ITD.



Lavere lønomkostninger betyder, at en baltisk lastbilvognmand uden problemer vil kunne udføre en godstransport til en pris, der ligger 27 procent under prisen hos hans danske kollega. Hos en tysk vognmand betyder lavere omkostninger, at prisen kan ligge 17,5 procent under niveauet hos den danske vognmand. Det viser en analyse fra ITD, der mener, at danske vognmandsvirksomheder er alvorligt bagud på point i EU´s indre marked, hvor tendensen går hastigt i retning af stadigt friere international konkurrence på transportområdet.

- Vores regnestykke viser, at de lovdikterede løn- og ansættelsesvilkår hos de danske transportvirksomheder gør det umuligt at konkurrere internationalt. Vi er nødt til at reformere den danske branches løn- og arbejdsmarkedsvilkår nu, hvis vores transportvirksomheder skal have en chance i den europæiske konkurrence. På lang sigt er det den danske branches eksistens, der er på spil, siger ITD’s administrerende direktør Jacob Chr. Nielsen.

Ophøjet til lov

Som et oplagt sted at begynde reformerne peger han på den danske Godskørselslov, hvor en paragraf påbyder alle danske vognmænd at følge centralt forhandlede overenskomster.

- Denne paragraf er helt ude af trit med virkeligheden på det europæiske transportmarked og er med til at sætte de danske virksomheder tilbage i konkurrencen forhold til kollegerne i andre europæiske lande, siger Jacob Chr. Nielsen. Vi har jo ellers en udmærket dansk arbejdsmarkedsmodel, som overlader det til arbejdsmarkedets parter at forhandle løn- og arbejdsvilkår, og det er svært at få øje på de saglige argumenter for, at overenskomsterne lige nøjagtigt skal ophøjes til lov på transportområdet som det eneste i dette land, siger Jacob Chr. Nielsen.

Handling nu

Ifølge ITD har de danske vognmandsvirksomheder brug for større fleksibilitet i løn- og arbejdsvilkårene, hvis de skal klare sig internationalt.

- Der er allerede regler, der gør det muligt for vognmandsvirksomhederne at konkurrere på tværs af landegrænserne, og inden for få år vil konkurrencen blive åbnet totalt. Derfor er vi simpelthen nødt til at handle på en måde, hvor vi kigger udover ideologien og de traditionelle interesseforskelle mellem lønmodtagere og arbejdsgivere. For hvis vi ikke gør noget nu, vil de danske virksomheder blive løbet over ende i løbet af få år, siger Jacob Chr. Nielsen.

- Alt for mange inden for det transportpolitiske område befinder sig i en tornerosesøvn, hvor det mere er ønsket om at opretholde danske særvilkår og fred og ro omkring den eksisterende struktur, som er i fokus, end det er visionerne for fremtiden og behovet for reformer. Det skal vi gøre op med, mener ITD-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062