Biodiesel på vej
I løbet af juni bliver transportdieselen over hele landet tilsat 7 procent biodiesel.
Over hele landet er der nu ved at blive tilsat 7 procent biodiesel til transportdieselen. Det betyder ikke noget for hverken kørsel eller vedligehold, da den nye diesel lever op til de samme tekniske standarder, som det rent fossile produkt.
Dog skal tanke til transportdiesel være renset og klar til det nye produkt. Det er nemlig vigtigt, at de er rene og vandfri, ellers kan det få konsekvenser for køretøjets filtre.
Er der slam og snavs i bunden af tanken, kan det komme med op i tanken og tilstoppe filtret. Er der vand i tanken, er der risiko for, at der kan opstå dieselpest, som ligeledes tilstopper køretøjets filtre.
Dyrere dieselKunderne vil til gengæld opleve, at prisen på diesel tilsat 7 procent biodiesel er højere.
- Det hænger sammen med, at alle tre typer biodiesel, vi anvender, i udgangspunkt er dyrere i indkøb end den rene fossile diesel. I øjeblikket er biodieselen næsten dobbelt så dyr pr. liter som fossil diesel, og det er den væsentligste grund til prisforskellen. Desuden skal der anvendes en dyrere basediesel, for at vi kan iblande biokomponenter, fortæller Torben Hallstrup, chef for OK’s produktafdeling.
Desuden fordyres lager- og distributionsomkostninger, fordi der nu skal håndteres flere produkter.
- Der kræves desuden opvarmning af en del lagertanke, for at kunne håndtere biodieselen. Det betyder en udgift til energi – især i de kolde måneder, siger Torben Hallstrup. Desuden er der skærpede krav til dokumentation. Indførelsen af biodiesel betyder, at der skal bruges mange flere mandetimer på både teknisk dokumentation og dokumentation af oprindelse og bæredygtighed i henhold til EU’s dokumentationskrav.