23948sdkhjf

ITD: Meningsløs beskatning af vejgodstransport

Tirsdagens kompromis mellem EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet om europæiske vejskatter vækker ikke begejstring i vognmandsorganisationen ITD.

Tirsdagens kompromis mellem EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet om europæiske vejskatter vækker ikke begejstring i vognmandsorganisationen ITD.



ITM mener, at aftalen i realiteten blot giver EU’s medlemslande carte blanche til at hæve transportomkostningerne for erhvervslivet uden garanti for hverken bedre veje eller renere miljø.

Europa-Parlamentet vedtog tidligere på ugen at revidere det såkaldte Eurovignet-direktiv, så det nu bliver muligt for medlemslandene at hæve vejskatterne inden for et nyt sæt fælles europæiske rammer.

Det nye direktiv giver bl.a. de medlemslande, der allerede har vejskatter, mulighed for at indføre ekstra afgifter på meget trafikerede veje eller på miljømæssigt sårbare veje, ligesom det også bliver tilladt at differentiere taksterne i perioder, hvor vejnettet og miljøet er særligt belastet.

Regning til forbrugeren

Fra lastbil-erhvervets side er forventningen klar, når det gælder effekten af det nye direktiv: De europæiske forbrugere kommer til at betale mere for varerne på butikkernes hylder, men varetrafikken kommer ikke til at ændre adfærd eller omfang.

- Desværre lever mange politikere i en drømmeverden, hvor højere afgifter på lastbiltrafik automatisk flytter varerne over på togbaner og grønne el-varevogne. Problemet er bare, at alternativerne ikke eksisterer i virkeligheden, og derfor hjælper det ikke spor at pålægge lastbilerne nye afgifter. Eneste resultat er, at varerne bliver dyrere for forbrugerne, siger Mogens Therkelsen, formand for brancheforeningen International Transport Danmark (ITD).

Begrænset øremærkning

Ifølge det nye direktiv er medlemslandene kun forpligtede til at geninvestere 15 procent af provenuet fra vejafgifterne i ny og bedre infrastruktur.

- Det betyder, at afgifterne i realiteten er et carte blanche til at ekstrabeskatte de europæiske forbrugere. Hvis pengene ikke investeres i ny og bedre infrastruktur, vil afgifterne ikke have effekt på hverken miljø- eller trængselsproblemer, og derfor er afgifterne i desværre komplet meningsløse, fortsætter Mogens Therkelsen.

Lille lyspunkt

Et enkelt lyspunkt aner man dog hos ITD i forhold til det nye direktiv, nemlig at det fastlægger et loft over lastbilafgifterne, og det vil i praksis betyde, at S og SF’s nyligt lancerede plan om at øge provenuet fra lastbilafgifter med ca. 1,5 mia. kr. årligt i Danmark ikke vil være muligt.

- Fordommene over for lastbiler hindrer desværre politikerne i at tænke konstruktivt og fremadrettet omkring lastbilerne. Faktum er, at lastbiltransport i mange år fremover vil være det helt centrale omdrejningspunkt i europæisk logistik. Derfor er der brug for at fjerne de barrierer, der hindrer nytænkning og effektiviseringer af lastbiltransporten i stedet for at lægge hindringer i vejen for lastbilerne, siger Mogens Therkelsen og slutter:

- Vi kan sagtens gøre lastbiltransporten grønnere og mere effektiv, men det kræver, at politikerne starter med at acceptere, at lastbilerne er der, og at de effektivt udfylder en vigtig rolle i hele det europæiske logistiknetværk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.299