23948sdkhjf

En håndfuld grus i Kattegat

Generalforsamlingstiden er ved at være ovre.

Generalforsamlingstiden er ved at være ovre.



Af Gwyn Nissen

Politikerne har siddet i første række ved generalforsamlingerne hos de store transportorganisationer, og de har fået en klar melding fra transportbranchens top – om end pakket lidt mere ind: Stop hetzen mod vores branche – det er svært nok i forvejen.

Vi gentager lige: Overhalingsforbud (godt nok kun som forsøg), forhøjelse af bøder med op til 275 procent, køre-/hviletidstyranni i forbindelse med bagatelsager, et objektivt ansvar, som rammer sagesløse og tilsyneladende retsløse vognmænd samt ikke mindst administrativt bøvl ved at drive forretning.

Listen er sikkert endnu længere og urimelighederne rammer branchen som insekter på en frontrude: Prøver man at viske dem væk, bliver det hele bare endnu mere sløret og svært at manøvrere i. Politikerne har fået serveret dette ene ”gode” eksempel på det andet på, hvor svært - og ind imellem urimeligt det er - at drive en transportvirksomhed i dagens Danmark. Så svært, at det faktisk gennem flere år har fået virksomheder til at flage ud.

Gang på gang viser trafikpolitikerne da også forståelse for branchens situation – men sker der noget? Og hvorfor sker der ikke noget?

Dels overlapper trafikpolitik to ressortområder, nemlig transportministeriet og justitsministeriet. Så selvom trafikpolitikere har forståelse for bødesituation og køre-/hviletidstyranni, kan de faktisk ikke gøre noget på egen hånd.

De skal først overbevise deres kolleger i Folketinget om de urimelige vilkår, som danske transportvirksomheder konkurrerer under – tilsyneladende en ”mission impossible”.

Nu lurer det næste valg lige om hjørnet, og desværre må vi igen – trods ihærdigt lobbyarbejde og kampagner fra branchens side – konstatere, at der tilsyneladende stadig ikke er stemmer nok i transportbranchen, til at den tages alvorlig.

Skræmmende, sørgeligt og – indrømmet – sortseende. Men måske også bare realistisk efter at have oplevet landvindinger de seneste tre år, som mest af alt minder om en håndfuld grus, der kastes i Kattegat.

gn@transporttidende.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.652