23948sdkhjf

Hvem skal tjene på øget vægt

Fransk strid om, hvordan fortjenesten ved at køre med mere gods på lastbilen skal fordeles.

Fransk strid om, hvordan fortjenesten ved at køre med mere gods på lastbilen skal fordeles.



Når en lastbil kan medbringe fire ton mere gods, hvem skal så have fortjenesten ved denne effektivisering? Det strides transportbranchen og transportkøbere om i Frankrig, og det kan føre til, at vognmændene går tilbage til at køre med 40 tons lastbiler i stedet for de nu tilladte 44 tons.

Striden er opstået i forbindelse med transporter af den kommende sukkerroe-kampagne i den franske sukkerindustri i Picardie.

Frankrig indførte den nye vægtgrænse på 44 tons de 18.januar i år – i første omgang dog kun for landbrugsvarer og fødevaretransporter. Vægtgrænsen indføres for øvrige transporter i sammenhæng med miljøskatten - hvornår den indføres, ligger dog ikke fast endnu.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.642