Nordtysk industri kalder Sydjylland
Der er bud efter Udviklingsråd Sønderjyllands input til de nordtyske investeringer i ny infrastruktur.
Formand for Udviklingsråd Sønderjylland, Hans Kirk, Danfoss, har senest talt på det dansk-tyske handelskammers trafik- og erhvervskonference i København og 23. maj skal han tale på de nordtyske industri- og handelskamres debataften i Berlin.
Til begge møder er formand for Udviklingsråd Sønderjylland, Hans Kirk blevet bedt om at holde indlæg om de infrastrukturudfordringer, som både Sydjylland og Nordtyskland står overfor.
- De to møder giver tilsammen Udviklingsråd Sønderjylland en aktuel og effektfuld platform at komme af med vores budskaber på, siger Hans Kirk, der i sine indlæg slår på, at erhvervs- og turismeudviklingen i både Syddanmark og Nordtyskland er afhængig af bedre infrastruktur og koordineret planlægning på begge sider af landegrænsen.
- Jyllandskorridoren med E45 er Danmarks væsentligste port til Europa, men er samtidig også Tyskland og det øvrige Vesteuropas væsentligste port til Skandinavien – både hvad angår godstransport og turister. Den position har både Danmark og Tyskland en interesse i at fremtidssikre, siger Hans Kirk.
Kommission tæt på- Men hvis de bestræbelser virkelig skal give værdi for hele den regionale akse, der spænder fra Esbjerg og Vejle i nord til Heide og Kiel i syd, så er der behov for en fælles dansk-tysk regeringsaftale, der koordinerer de nødvendige investeringer i Jyllandskorridoren. Det er blandt andet derfor, at vi i Udviklingsråd Sønderjylland presser på for den bebudede dansk-tyske infrastrukturkommission, som vil være første skridt i den rigtige retning, siger Hans Kirk.
Ifølge transportminister Hans Chr. Schmidt er kommissionen stort set på plads. Både den danske og den slesvig-holstenske side har udpeget medlemmerne, men parterne venter på, at forbundstrafikminister Peter Ramsauer skal udpege forbundsrepublikkens medlemmer og dermed giver kommissionen grønt lys.
Udviklingsråd Sønderjylland støtter derfor en ny parallelmotorvej i Jylland og dobbelte togspor til Tyskland.