23948sdkhjf

Bendt Bendtsen kom, så og blev inspireret

Europa-Parlamentet Bendt Bendtsen (Kons.) blev informeret om energieffektivitet, sikkerhed og SMV’er, da han besøgte to østjyske virksomheder.

Europa-Parlamentet Bendt Bendtsen (Kons.) blev informeret om energieffektivitet, sikkerhed og SMV’er, da han besøgte to østjyske virksomheder.



Bendt Bendtsen besøgte inden han deltog i DTL’s generalforsamling i Aalborg Spørring Karrosserifabrik, som bl.a. producerer og sælger automatiske, hydrauliske rullepresenninger til lastbiler og trailere, samt Skejby-virksomheden S-E-T, der bl.a. importerer og distribuerer automatiske dæktryksmålere samt bak-, front- og sidekameraer til tankvogne, lastvogne og busser m.v.

- I Europa-Parlamentet er mine vigtigste arbejdsområder energi og industri, på det sidstnævnte område især små og mellemstore virksomheder, hvor fornyelsen og væksten findes, siger Bendt Bendtsen, ”det var meget inspirerende at besøge sådan to SMV’er, der er med til at omsætte politiske målsætninger om energieffektivitet og reduktion i CO2-udledningen i praktisk handling.”

I Folketinget enedes en række partier sidste år om en tilskudsordning på 42 mio. kr. til aerodynamisk udstyr til landsvejstransport – i første omgang øremærket til lavtbyggede sættevogne og sideskørter til påhængskøretøjer.

Spørring Karosserifabrik havde håbet, at også hydrauliske rullepresenninger blev omfattet af tilskuddene, men det er ikke sket. Det bliver rullepresenning dog ikke mindre interessante af:

Den hydrauliske rullepresenning erstatter traditionelle presenninger, som er tidkrævende og besværlige at pålægge, surre og fjerne igen, og som chauffører og vognmænd derfor kun bruger over læs – aldrig over tomt lad. Det er en skam, mener Spørring Karosserifabrik, for lagt over en tom ladkasse giver presenningen en brændstofbesparelse på 10-20 pct. og en tilsvarende CO2-reduktion, viser erfaringer hos en række vognmænd.

- Globaliseringen giver udfordringer og nye markedsmuligheder. Vi skal tænke nyt og skabe nyt, som det sker på Spørring Karrosserifabrik. Jeg er spændt på den fortsatte produktudvikling og håber, der kan skabes en stribe nye arbejdspladser i det østjyske, siger Bendt Bendtsen.

Forkert dæktryk

Dæktrykket er en afgørende faktor for et køretøjs brændstoføkonomi. 75 procent kører med forkert dæktryk, oplyser DTL på sin hjemmeside. Et undertryk på 20-30 procent er ikke unormalt. Den højere rullemodstand giver et merforbrug i brændstof på måske 5 procent og et kraftigt forøget dækslid.

Også overtryk medfører dækslid. Desuden medfører forkert dæktryk forøget slid på vejbelægninger. Forkert dæktryk influerer desuden på et køretøjs bremseegenskaber, stabilitet og komfort.

S-E-T’s udstyr overvåger lastbilens dæktryk og -temperatur online i lastbilens førerhus. Monitorer og alarmer afslører også en sivende punktering eller en hængende bremse, så f.eks. dæksprængninger stort set kan undgås.

Alt i alt havde Bendt Bendtsen således en udbytterig dag på de to østjyske virksomheder.

- Når vi taler om CO2-reduktion, taler vi populært sagt om de tre B’er: Biler, boliger og bønder. Alle steder skal der sættes ind for at opnå effekt, både overordnet og jordnært. Jeg er blevet inspireret og tager en masse input om energieffektivitet, sikkerhed og arbejdsmiljø med mig, siger Bendtsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093