23948sdkhjf

Rapport: CO2-udledning fra vejtransporten er faldet

Klimabelastningen fra den danske vejtransport er faldet siden 2007.

Klimabelastningen fra den danske vejtransport er faldet siden 2007.



Selv om finanskrisen har hjulpet til, så vurderer rapportens forfattere fra Ea Energianalyse, at den positive tendens vil fortsætte i de næste 25 år.

Dermed går rapportens spådomme stik mod de fremherskende trafik- og energianalyser, som eksempelvis Energistyrelsens fremskrivninger.

Forfatterne bag rapporten ’Scenarier for transportsektorens energiforbrug’ hævder, at CO2-udledningen fra den danske vejtransport vil være halveret i 2035 – uanset om vognparken kører på diesel, benzin, eller el, eller hybride drivlinjer, der kombinerer forbrændingsmotoren med eldrift.

Holder den opsigtsvækkende prognose, så vil CO2-udledningen fra transporten falde fra 15 mio. tons i 2007 til godt otte millioner tons i 2035. Det svarer til vejtransportens CO2-udledning i 1978.

Faldet skal angiveligt ske, selv om trafikken stiger i perioden – her forventes der en stigning i antallet af kørte personkilometer med 20 procent.

Det er – måske knap så overraskende – olieselskabernes brancheforening, Energi- og Olieforum, der har taget initiativ til rapporten.

Her erkender direktør Peter Stigsgaard blankt, at finanskrisen har en stor del af æren for den CO2-reduktion, der allerede er sket.

- Men det er banebrydende nyt, at anvendelse af biobrændstoffer, øget brug af mindre, langt mere brændstoføkonomiske biler og den teknologiske udvikling i øvrigt har så stor effekt, at vi frem mod 2035 næsten vil halvere udledningen af CO2 fra transportsektoren, siger Peter Stigsgaard ifølge ing.dk.

Vækst og transport

Rapportens forfatter gør også op med dogmet om at økonomisk vækst er lig med øget person og godstransport.

- I 70’erne steg transportarbejdet hurtigere end den økonomiske udvikling – senere var stigningen meget langsommere. Vi tror ikke på, at transportarbejdet fremover stiger lige så meget som væksten, siger partner i Ea Energianalyse Hans Henrik Lindboe til ing.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125