23948sdkhjf

Lastas introducerer luftforskydelig kofanger

Mange chauffører og vognmænd har de seneste år stiftet alvor bekendtskab med reglerne omkring bagudhæng på specielt hejsladskøretøjer med containere.

Mange chauffører og vognmænd har de seneste år stiftet alvor bekendtskab med reglerne omkring bagudhæng på specielt hejsladskøretøjer med containere.



Flere har oplevet at fået alvorlig ”hak” i både pungen og kørekortet, når containerens bagende har raget for langt bagud i forhold til underkøringskofangeren.

Gennem mange år er der også blevet produceret flere forskellige løsninger med manuelt forskydelige underkøringskofangere.

Men nu har Lastas taget en ny løsning i brug i Kel-Berg programmet. Koncernen har netop introduceret en ny pneumatisk forskydelig kofanger, som ved aktivering af en kontakt ganske enkelt kører ud eller ind, så vogntoget lettere kan opfylde reglerne for tilladt overhæng.

Systemet er introduceret på en ny treakslet asfaltkærre, hvor der netop til asfaltkørsel er et stort behov for at kunne køre underkøringskofangeren ind, så den ikke kommer i karambolage med asfaltudlæggeren.

- Løsningen er ekstraudstyr, og vil kunne leveres på alle Kel-Berg påhængskøretøjer i fremtiden, siger adm. direktør Anders K. Larsen til TTN.

Det forventes dog at især bliver på asfaltkøretøjer, hejseladshængere og overføringshængere at man vil vælge den nye løsning.

På billedet ses pneumatiske stempel bag midten af underkøringskofangeren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094