DTL: Afbalanceret grænsekontrollen
Den politiske aftale om genindførelse af grænsekontrollen vækker bekymring i transportbranchen, der frygter kontrollen bliver en tidsrøver.
Det er Dansk Folkeparti, der har fået regeringen og Kristendemokraterne med på en aftale om genindførelse af grænsekontrollen. Det er sket i forbindelse med de politiske forhandlinger om en delvis afskaffelse af efterlønnen.
I en kommentar ser DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm et enkelt lyspunkt for transporterhvervet – men også nogle uheldige faldgruber, hvis kontrollen indebærer for stramme tøjler for den godstransport, der nødvendigvis skal flyde over grænserne i det indre marked i EU.
- DTL hilser det meget velkomment, at der som følge af aftalen skal foretages forøget kontrol med, om udenlandske transportvirksomheder betaler vejbenyttelsesafgift (vignet) i Danmark – det har været vores mærkesag i mange år, og DTL har over for Folketinget dokumenteret, at det er et problem til skade for danske vognmænds konkurrenceevne, siger Ove Holm.
- Vi har ikke spor imod, at grænsekontroller stikprøvevis tester erhvervstransporten af, så smuglergods og ulovlige indvandrere bliver blotlagt, og vi anerkender behovet for at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet, ligesom vi håber på, at få reduceret tyverier af lastbiler, sættevogne og gods, siger Ove Holm.
- Men vi mener samtidig, at man i administrationen af eventuelt nye grænsekontroller i vidt omfang bør tage hensyn til erhvervstransporten, så vi ikke får lange ventetider og helt umulige tilstande med at få godset leveret til tiden.
- Med de nyindførte såkaldte multikontroller fra politi, SKAT og Trafikstyrelsen, der som udgangspunkt sigter på at fange revl og krat af tunge transporter på de danske veje, har vi en tiltro til, at man ad denne vej i hvert fald kan komme kriminalitet og snyd ad denne vej til livs. Derfor er det afgørende vigtigt, at grænsekontrollen afbalanceres i forhold til de indenlandske kontroller, udtaler Ove Holm.