Sjældent skarpt fokus på dansk godstransport og logistik
Danmarks rolle i den internationale transportsystem, og de udfordringer som den danske transport- og logistiksektor står over for, behandles i ny rapport.
Rapporten fra Transportministeriet ”Danmark som Transportland” sætter fokus på den samlede danske transport- og logistiksektors betydning for den nationale og internationale samhandel og giver et rids over eksisterende og fremtidige udfordringer for sektoren.
Målet med rapporten er at sikre, at Danmark også i fremtiden er et stærkt transport- og logistikland. Det gælder både den fysiske infrastruktur og effektiviteten i transportsystemet, men også videreudviklingen af den know-how og innovation, der hidtil har præget sektoren i ind- og udland.
Rapporten udpeger seks fokusområder, portene til Danmark (især havne og lufthavne), styrkelse af transport- og logistikcentre, fair og lige vilkår for godstransporten i ind- og udland, miljø og trafiksikkerhed. Desuden fastslår rapporten, at alle landsdele i Danmark skal have forbindelse til det internationale transportnetværk.
- Danmark har en unik position indenfor logistik og transport. Danske virksomheder har dygtige medarbejdere, og disse kompetencer giver os en konkurrencefordel i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med. Mit budskab er, at vi med en stadig stigende international konkurrence bliver nødt til at sætte ekstra fokus på dette område for at opretholde vores position. Det er i høj grad erhvervet selv, som skal imødegå disse udfordringer, men som minister vil jeg gøre, hvad jeg kan for at sikre så gode rammevilkår for erhvervet som muligt, siger transportminister Hans Chr. Schmidt i en kommentar.
Han anerkender, at erhvervets konkurrenceevne forudsætter lige vilkår.
- Derfor vil det også blive et emne, som ministeriet vil sætte på dagsordenen under det danske EU-formandskab i 2012. Det er vigtigt at skabe fælles regler og vilkår for godstransporten for at sikre en god og effektiv konkurrence. Det gælder ikke mindst spørgsmålet om kontrol og håndhævelse af reglerne. Det skal ikke være muligt at skabe sig en uretmæssig konkurrencefordel ved at overtræde reglerne, siger ministeren.
DTL: Vigtigt indspark- Rapporten er et vigtigt indspark til debatten om, hvad Danmark skal leve af i fremtiden, og hvor der er vækstmuligheder til gavn for dansk økonomi og beskæftigelse, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar.
- Vi hæfter os ved, at ministeren i forordet slår fast, at Danmark er en transportnation, og at statens rolle er at sikre gode rammevilkår og en fair konkurrence – også i forhold til de udenlandske konkurrenter. Vi hæfter os også ved, at målet er, at Danmark skal være et effektivt transportland i det internationale transportsystem, og at det kræver en offensiv tilgang, siger Erik Østergaard, der understreger behovet for øget viden, hvis Danmark skal træffe de rette valg.
- For DTL er gode rammebetingelser og grundlæggende god kapacitet og kvalitet i infrastrukturen, herunder overordnede vejnet og rastepladser og transportcentre afgørende vigtigt, og vi ser frem til at den kommende mobilitetskommission kommer til at beskæftige sig med mere ”bløde” og intelligente muligheder for at øge kapaciteten og kvaliteten.
DI: Alle bække småI DI Transport hilser man også rapporten fra Transportministeriet velkommen, fordi man anser en effektiv dansk transportsektor som en forudsætning for væksten og produktiviteten.
- Vi står med meget store udfordringer på det økonomiske felt i Danmark. Vi skal skabe fornyet vækst i den private sektor i Danmark. Der er tale om en øvelse med mange bække – store som små – og vi har brug for alle initiativer, siger direktør Michael Svane, DI Transport.
- Det er positivt, at transportministeriet sammen med transporterhvervet sætter fokus på øget produktivitet og vækst i transportsektoren. Jeg er overbevist om, at vi med dette initiativ kan underbygge den grundlæggende sammenhæng, der er mellem økonomisk vækst og en velfungerende infrastruktur og et effektivt transportsystem, slutter Michael Svane.
Erhvervspolitisk konsulent i DI Transport Rune Noack supplerer:
- For os er det helt afgørende, at vi har de optimale betingelser for drive transportvirksomhed i Danmark. Derfor er vi meget tilfredse med, at ministeren sætter fokus på rammerne for, hvordan vi kan udnytte vores styrker.
Han fremhæver, at rapporten ligger vægt på øget brug af modulvogntog, bedre forbindelser til havnene og stærke togforbindelser til udlandet og gennem Danmark.
- Samspillet mellem de enkelte transportformer er afgørende, hvis man skal have et effektivt og produktivt transportsystem i Danmark. Men det kræver, at vi får udvidet vejnettet til modulvogntog til bl.a. Københavns Havn og at vi samtidigt styrker havnene som knudepunkter mellem land, vej og bane siger Rune Noack
Jernbane skal styrkesOpfordrer også til en styrkelse af godsbanetransporten og henviser til, at netop jernbanen trækker det største læs, når det gælder transitgods gennem Danmark.
- Rapporten dokumenterer, at jernbanegodstransport er et væsentligt supplement til vejtransport og søfart, derfor er det afgørende at forbedre rammebetingelserne for jernbane, f.eks. når det gælder hurtig vedligeholdelse og udbygning af kombiterminalerne, siger Rune Noack, og uddyber:
- På sigt er vi overbeviste om, at Femern forbindelsen bliver en succes for jernbanegodstransporten, men det kræver, at der ikke kommer flaskehalse på tilknyttede jernbanestrækninger, så der er plads til både passagertransport og godstransport