23948sdkhjf

Trykluftservo på dollyens lås

Så er det blevet nemmere at låse dollyens drejekrans op, inden chaufføren på et modulvogntog kører ud på vejene.

Så er det blevet nemmere at låse dollyens drejekrans op, inden chaufføren på et modulvogntog kører ud på vejene.



Indtil nu har det været en udfordring, fordi drejekransen, der er placeret under sættevognsskamlen på en dolly, skal låses ved fra- og sammenkoblinger, og det sker for de flestes vedkommende ved hjælp af en hel mekanisk lås.

Når vogntoget så igen skal til at køre, har man måske lige glemt at få åbnet låsen, og det kan somme tider være en udfordring at få den til at åbne.

Det problem har den store finske producent af påhængsmateriel, Närko endelig fundet en løsning på.

- På en dolly, er sættevognskoblingen monteret på en underliggende kugledrejekrans, og der begrænser man bevægelsen, i Finland er det plus/minus 30 grader og i Danmark og Sverige er det plus/minus 20 grader. Når en trailer skal kobles til eller fra dollyen, så låses drejekransen, således at skamlen står rigtig i forhold til kørselsretningen. Låsningen foregår ganske enkelt ved aktivering af en kontakt, som ved hjælp af trykluft udløser en luftcylinder, der påvirker låsepalen, siger direktør Ib Boelslund, fra Boelslund Handelsfirma i Ikast, der er agent for Närko i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125