Nye tachograf-ændringer i støbeskeen i EU
Selv om de længe ventede forbedringer af den digitale tachograf først træder i kraft 1. Oktober i år, så er EU-Kommissionen allerede i gang med at støbe kuglerne til næste opgradering.
Det er nok mere korrekt at tale om udviklingen af en ny digital fartskriver, der både skal forbedre sikkerheden, og indføre en række nye muligheder for både brugere og myndigheder.
Det skriver Dansk Transport & Logistik.
Den vigtigste ændring – set med brugerøjne – bliver samlingen af førerkort og kørekort, så chaufførerne kun skal have et enkelt kort og holde styr på. Dermed opfyldes et udbredt ønske i vejgodstransporten, hvor blandt andre DTL gennem flere år har talt for at mindske det administrative bøvl for både vognmænd og chauffører.
DTL citerer unavngivne kilder i Bruxelles for, at Kommissionens forslag om rammerne for en ny digital tachograf vil blive præsenteret i de kommende uger.
Der er dog ikke udsigt til den nye digitale tachograf er lige om hjørnet. Kommissionns forslaget skal først behandles i Ministerrådet og Europaparlamentet, før elektronikproducenterne kan gå i gang med at designe og udvikle teknikken. Dermed kommer den digitale tachograf version 2.0 nok først på markedet i 2017.
Den nye digitale tachograf forventes at kræve nye førerkort.
Som noget nyt og nyttigt for brugerne, så skal den digitale tachograf kunne integreres med andre ITS-systemer (Intelligente Trafik Systemer).
- Selvom det går meget langsomt, er der en positiv udvikling af fartskriveren i gang. Vi får forbedringer i oktober i år, og der går nu et arbejde i gang om yderligere forbedringer. Kun tidshorisonten kan blive et problem, da det er kendt, at teknologien bevæger sig med syvmileskridt, og det, som vi ser i dag, vil være forældet i morgen, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen og fortsætter:
Kigger vi seks år tilbage og derfra seks år frem til i dag, har teknologien udviklet sig i et rasende tempo, og det bliver svagheden ved den måde tachografen udvikles på. For set i det perspektiv er 2017 langt ude i fremtiden.