23948sdkhjf

80 procent af udenrigshandlen går over kaj

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at fire ud af fem tons gods i den danske udenrigshandel går via havne.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at fire ud af fem tons gods i den danske udenrigshandel går via havne.



Det er lidt højere end man tidligere har beregnet, da man hidtil har sat andelen til 75 procent.

Forklaringen er primært, at det er tal fra kriseåret 2009, der nu er offentliggjort. Her måtte havnene notere en markant godsnedgang, men krisen ramte lastbiltransporterne endnu hårdere og derfor steg søfartens andel af den danske udenrigshandel til 80 procent.

64,3 millioner tons internationalt gods gik i 2009 over en dansk havn. Det er et fald på næsten 9 millioner tons fra 2008, skriver Danske Havne.

Banetransporten stod for 1,4 millioner tons i 2009 – et fald på en tredjedel fra året før. Lastbilerne transporterede 29,1 millioner tons over landets grænser i 2009 – et fald på 4 millioner tons fra 2008. Men den del af den internationale vejtransport, der selv kører om bord på en færge, tæller både med til søtransport og vejtransport. Det var 14,5 millioner tons i 2009.

Fra et havnesynspunkt går dette gods naturligvis via en havn. Derfor trækkes det fra vejtransporten. Flytransporten er ubetydelig i volumensammenhæng.

Dermed bliver transportformernes andel af dansk udenrigshandel, målt i tons, som følger i 2009: søtransport 80 %, banetransport 2 % og vejtransport 18 %

Danske Havne glæder sig over den stigende andel, men håber dog også, at volumenerne i absolutte tal vender tilbage til niveauet før 2009.

Hvis man i stedet måler udenrigshandlen i værdi, så er havnenes andel dog væsentligt mindre.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081