Ny infrastruktur haster
Mogens Therkelsen, formand for International Transport Danmark, ITD, lægger vægt på at tænke langsigtet og internationalt, men også praktisk og konkret.
- Vi mener, at det er meget afgørende meget hurtigt at lægge konkrete planer for udbygningen af infrastrukturen, for trængsel betyder spildtid og samfundsøkonomiske tab, siger Mogens Therkelsen i forbindelse med Transportens Dag i Odense i dag.
- En effektiv godsmobilitet er et vigtigt grundlag for ny vækst og fremgang i samfundsøkonomien, og det kræver politiske beslutninger nu for at sikre den nødvendige kapacitet om ti eller femten år.
ITD anbefaler udbygningen af en flerstrenget vejinfrastruktur som et supplement til ”det store H” (E20, E47 og E45), frem for udbygning af den eksisterende infrastruktur, hvor byggeprojekterne vil forsinke trafikken i måneder og år med store samfundsmæssige tab til følge.
- Vi foretrækker, at der anlægges en ny infrastruktur parallelt med den eksisterende, siger Mogens Therkelsen. Udenlandske erfaringer viser, at det giver den største nye kapacitet. Vi anbefaler en hurtig politisk beslutning om en Hærvejsmotorvej, som aflastning for den østjyske motorvej, og som en styrkelse af vejinfrastrukturen i hele Vestdanmark.
Øst-vest forbindelse
ITD støtter også bygningen af en ny øst-vest forbindelse, hvad enten det bliver en Kattegatbro eller en ny infrastruktur mellem Fyn og Jylland.
- Vi er tilfredse med, at Transportministeriet har styrket analysearbejdet omkring øst-vest-forbindelsen, for her er der tale om meget komplekse projekter, som skal belyses meget grundigt, før en endelig politisk beslutning kan tages, siger Mogens Therkelsen.
Derimod er der ingen grund til at tøve med en styrkelse af Jyllandskorridoren gennem en Hærvejsforbindelse, mener Therkelsen, der opfordrer Transportministeren til at kontakte de tyske politikere for at sikre en tilsvarende udbygning fra grænsen til Hamborg.
Vækst på hjulITD vurderer, at lastbiltransporten fortsat vil være dominerende i den internationale godstransport, og derfor må udbygningen af infrastrukturen sikres.
- Vi ser positivt på, at jernbanen på sigt kan tage en større del af godstransporten, men det kræver, at der politisk sættes turbo på liberaliseringen af banetransporten, siger Mogens Therkelsen. Indtil videre er det lastbiltransporten, der kan løse opgaven, men vi kan ikke klare det uden god infrastruktur og gode rammevilkår.
ITD-formanden kræver også en fjernelse af nationale særregler i respekt for det indre marked og mere smidige regler for køretøjer, køre- og hviletid og andre regelsæt.
- Det er vores opskrift på en fortsat effektiv og samfundsnyttig transportbranche, siger Mogens Therkelsen.