23948sdkhjf

Skibsofficerer ønsker certificerede vagtfirmaer

Kritikken af Justitsministeriets praksis med at godkende enkeltpersoner som bevæbnede vagter breder sig.

Kritikken af Justitsministeriets praksis med at godkende enkeltpersoner som bevæbnede vagter breder sig.



Coasteren Danica Sunrise kom i sidste uge i klemme, da skibets to civile britiske sikkerhedsvagter dumpede deres våben i havet kort inden ankomsten til Mumbai i Indien. Vagterne skulle med fly tilbage til Storbritannien og de kunne ikke overdrage de to geværer og to pistoler til skibets kaptajn, fordi den våbenlicens, som justitsministeriet havde udsted var personlig. Våbendumpningen fik de indiske myndigheder til at mistænke coasteren og de to vagter for at være involveret i terrorisme.

Certificer vagtfirmer

Det fik Danmarks Rederiforening til at kritisere den danske ordning og i stedet har man foreslået, at våbenlicenserne udstedes til de private vagtfirmaer. Det er løsningsmodel, som Søfartens Ledere støtter, fordi man anser det nuværende system som alt for ufleksibelt og upraktisk.

- I dag har vi certificering af søfolk og ISM-procedurer for arbejdet om bord – og det samme bør gælde for de bevæbnede vagter og de firmaer, der har dem ansat, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere ifølge maritimedanmark.dk.

- Derfor bakker vi også op om rederiernes ønske om simplere og mere smidige regler på området. Ved at certificerer og stille krav til vagtfirmaerne, der må operere på danske skibe, får vi sorteret de uegnede vagter og selvstændige ’lykkeriddere’ fra, siger Ganzhorn.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.069