FDL: Stop det fantasiløse rapport-frås
FDL kommenterer ekspertkommentar fra Christian Wichmann Matthiessen, Københavns Universitets Institut for Geografi og Geologi, om de seneste rapporter om broer mellem Fyn og Jylland og over Kattegat.
Ifølge professoren kan det slet ikke betale sig at bygge tunneler under Kattegat eller vej- og jernbanebroer over Lillebælt, for det er ikke der, behovet er, fastslår Christian Wichmann Matthiessen - heller ikke om 10 eller 20 år, skriver FDL.
Det er derimod i Storkøbenhavn, der vil være uløste trafikale infrastruktur-problemer, hvis ikke man i tide gør noget for at fremtidssikre infrastrukturen.
Professorens udmelding er næppe særligt populær hos den talstærke flok af borgmestre, regionspolitikere, folketingspolitikere og repræsentanter for dansk erhvervsliv, som virkeligt er gået i brechen for henholdsvis en fast forbindelse over Kattegat eller broer, der forbinder Fyn med det jyske fastland, skriver Preben Skjøth fra FDL.
Han er enig med Christian Wichmann Matthiessen i, at det vil være ”tåbeligt at ofre penge på en ekstra Lillebæltsbro og/eller en bro mellem Sydfyn og Als. Men jeg er bestemt ikke enig i ensidige professorens afvisning af en fast forbindelse over Kattegat.”
- En forbindelse, som af flere anerkendte trafikøkonomer gang på gang er blevet fremhævet som et nødvendigt element i at binde Danmark bedre sammen. Dels fordi en Kattegatbro vil gøre det nemt at kombinere tog og vejbaner. En bro over Kattegat vil afkorte togtiderne fra Jylland til København, og det vil spare masser af kilometer for bilerne, hvilket igen er ensbetydende med mindre CO2 og nox-udledninger, skriver Skjøth.
Nej til flere rapporterTil gengæld opfordrer FDL folketingspolitikerne til at sige nej til flere kostbare rapporter og analyser.
- Folk med bare et rimelig indsigt i den slags, kan jo på forhånd regne sig frem til konklusionerne, så der er ingen grund til at spilde flere skattekroner på den slags. For at skære det ud i pap, vil en ekstra bro tværs over Lillebælt ikke løse problemerne, og det samme gælder en bro mellem Fyn og Als, og det er komplet hul i hovedet, at vi alle får tudet ørerne fulde om, hvor stort behov, der er for at spare, mens Transportministeriet og Folketingets Trafikudvalg bevilger den ene sum penge efter den anden til nye, komplet overflødige undersøgelser. Stop dog det fantasiløse frås, og kom i arbejdstøjet og få noget gjort ved den trafikale infrastruktur, skriver Skjøth.