MAN bag nyt kinesisk lastbilmærke
Den tyske lastvognsproducent MAN står sammen med kinesiske Sinotruk bag nyt lastbilmærke SITRAK.
Det første lastvognsmodel kommer til at hedde SITRAK T7H. Det nye lastbilmærke skal markedsføres i Kina, samt på en række andre såkaldte nye vækstmarkeder.
Produktionen stater angiveligt allerede til december og den første lastbil bliver efter planen leveret i første halvdel af 2012.
Nyheden blev annonceret på Auto Shanghai 2011 Motor Show, hvor Chunji Ma, bestyrelsesformand for Sinotruk, og Dr. Georg Pachta-Reyhofen, administrerende direktør for MAN SE, afslørede det nye fælles lastbilmærke, der er beregnet for Kina og andre vækstmarkeder i Asien, Mellemøsten, Afrika, samt de russiske stater (SNG).
Parterne forventer, at salget når op på 200.000 enheder årligt inden 2018.
Mens lastbilmærket SITRAK – der får tre stiliserede ginkgo blade (der symboliserer styrke og vitalitet) som logo – er internationalt rettet med en engelsksproget klang, så kommer lastbilmærket til a hedde Shandeka (汕 德卡) hjemme i Kina – et navn, der er mere venligt over for kinesiske tungebånd.
Markedsføringen i Kina varetages af Sinotruk, mens mærket internationalt skal markedsføres af de eksisterende salgsnetværk for MAN og Sinotruk.
MAN indledte samarbejdet med den kinesiske lastvognsproducent Sinotruk helt tilbage i 1983, da der blev indgået aftale om licensproduktion af Steyr-lastbiler. MAN ejer i dag 25 procent af aktierne i Sinotruk.