23948sdkhjf

Maut også for varebiler?

Det tyske trafikministerium pusler med mautplaner for biler.

Det tyske trafikministerium pusler med mautplaner for biler.



Blækket er knap nok tørt, efter at tyske politikere har udvidet lastbil-mauten til også at omfatte 1000 kilometer firesporet landevej, før det tyske trafikministerium nu undersøger mulighederne for at indføre en afgift for lastbiler under 12 tons samt eventuel for biler.

Det skyldes, at der mangler penge til trafik og infrastruktur – selvom kørselsafgifter fra private og erhverv allerede betaler 50 milliarder euro årligt.

Bayerns indenrigsminister Joachim Herrmann (CSU) lægger ikke skjul på, at hvis „vi skal løse de trafikale problemer, så skal vi overveje en bil-maut”. Han foreslår en vignet, der skal koste 100 euro årligt. Det vil tilføre statskassen tre milliarder euro ekstra.

Køen vokser

FDP er enig om, at der mangler penge til infrastruktur-projekter – men de skal ikke hentes ud af borgernes lommer. Derimod er det et spørgsmål om at prioritere statens husholdningsmidler.

Bilisternes organisation ADAC påpeger, at der i fjor blev registreret 185.000 køer på de tyske veje – det er 45.000 mere end året før. I alt var der i fjor 400.000 km kø.

ADAC vurderer, at der årligt er behov for at investere 7,1 milliarder euro i udvidelser og vedligehold af det overordnede vejnet – men der bruges kun fem milliarder euro.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078