23948sdkhjf

Fornuftige forbrugstal

Miljøvenlig Iveco EEV udviser mådehold.

Miljøvenlig Iveco EEV udviser mådehold.



Af Finn Bjerremand

Brændstofpriserne er steget voldsomt i det seneste stykke tid, og da det er en af store poster i regnskabet for en lastvogn, er det et incitament til at spare på de dyre dråber.

Men for at spare på dråberne, er man nødt til at registrere sit forbrug – og jeg møder stadig professionelle vognmandsvirksomheder som ikke kender forbrugstallene på deres lastvognene.

Heldigvis har de fleste dog tjek på det i dag.

Vi har netop fået tallene på en ny Iveco med EEV-motor, der er mere miljøvenlig end Euro-5 versionen. Men ofte medfører en motor med renere udstødning og en høj miljønorm et større forbrug af diesel. Det ser dog ikke ud til at være tilfældet med denne Iveco, der tilhører vognmand Peter T. Thomsen i Stenderup.

Vognen er en 6x2 forvogn, der er opbygget med fast lad med sider og presenningsoverbygning og har tilkoblet en to-akslet 20 tons påhængsvogn med en helt tilsvarende opbygning.

Såvel begge bagaksler på forvognen som begge aksler på påhængsvognen er forsynet med tvillingehjul, der udløser mere rullemodstand end f.eks. et fem-akslet sættevogntog med singlemonteret triplebogie på traileren.

Vognen havde stort set lige passeret 10.000 km, da måleperioden blev påbegyndt. Over en måleperiode på 6786 km har forbruget været på 2135 liter diesel og vognen har således rullet 3,18 km/l i rent dieselforbrug.

AdBlue-forbruget er ikke blevet målt i perioden og skal derfor også lægges til, hvis man sammenligner med andre lastbiler.

Transportopgaverne er fordelt på transport af let gods i både ind og udland, hvor der specielt ved udlandskørslen er blevet kørt på dårlige veje.

Flot forbrugstal

- Det synes jeg er ok, også når man tager i betragtning at det er et hængertræk og motoren ikke er for godt kørt til - ja, så det er flot. Jeg har selvfølgelig forventninger til at den kommer til at gå endnu længere efterhånden som den bliver kørt til, siger vognmand Peter T. Thomsen.

Chauffør Janus Mikkelsen, der tidligere har kørt i Scania lastvogne gennem mere end 18 år og MAN i 13 år, befinder sig ganske fint i den nye Iveco.

– Det er en udmærket lastvogn, som jeg er fin tilfreds med. Det gode styretøj gør, at den sporer og følger vejen rigtig godt, og ACC afstandsmåleren der er integreret i cruisecontrollen, er jeg rigtig glad for, siger Janus Mikkelsen.

fba@transinform.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.626