Husk momsen
Det lyder besnærende, når momsfri virksomheder eller institutioner i Danmark får et servicetilbud fra en udenlandsk virksomhed, der er billigere end de danske leverandørers tilbud.
Det kan f.eks. dreje sig om et tilbud fra en udenlandsk vognmand til banker, museer eller lign. Udenlandske virksomheder skal ifølge nye momsregler fra årsskiftet ikke længere opkræve moms, men momsen skal betales alligevel.
Det frygter DTL, at virksomhederne og institutionerne ikke er klar over:
- Derfor har vi taget fat i Skatteministeriet og opfordret til, at der laves en informationsindsats over for institutioner og virksomheder, der ikke er momspligtige. Vi har f.eks. noteret os, at museer ikke har været bekendt med de nye momsregler. Derfor kan der være en risiko for, at de i forbindelse med sammenligning af tilbud fra danske og udenlandske transportører ”glemmer”, at de ikke kan slippe for moms ved at vælge en udenlandsk leverandør. Efter de nye regler skal den danske køber selv sørge for at indbetale momsen, hvis de vælger en udenlandsk leverandør, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
Omvendt betalingspligtMed de nye regler er det nu kunden selv, der skal sørge for at indbetale momsen, og det kan få store konsekvenser for servicevirksomheder og momsfri virksomheder og institutioner.
- Korrekt forståelse og håndtering af de nye regler er meget vigtig for såvel de momsfrie virksomheder som masser af danske servicevirksomheder. For der findes ikke ”momsfri” godstransporter i Danmark – heller ikke selv om de udføres af udenlandske transportører. Ganske vist skal en udenlandsk transportør fra et EU-land, der udfører en transport i Danmark – og tilsvarende en dansk transportør, der udfører en transport i et udland – ikke tillægge moms på sin faktura. Men til gengæld har køberen pligt til at indbetale momsen til Skat. Det kaldes også for ”omvendt betalingspligt”. Det gælder for gruppen af momsfri virksomheder og institutioner, som ikke kan – eller kun i begrænset omfang kan – afløfte momsen, siger Morten Lindbo.
DTL frygter, at danske ordrer kan gå tabt, og at markedsandele for danske servicevirksomheder kan tabes på hjemmemarkedet, hvis ikke den nye omvendte betalingspligt hurtigt bliver indarbejdet hos både købere og sælgere.
- Det er meget uheldigt og konkurrenceforvridende, hvis nogle vælger udenlandske tilbud, som umiddelbart ser billigere ud, fordi momsen ”mangler”. For regningen skal nok dukke op før eller siden, da SKAT via EUs moms- og listesystem efterfølgende kan se, hvad der skal betales i dansk moms af transportydelser købt af udenlandske transportører, siger DTLs vicedirektør.