23948sdkhjf

Messe på bagkant af krisen

Fokus på grøn transport på IAA-messen i Hannover.

Fokus på grøn transport på IAA-messen i Hannover.



Lederen af Daimler Trucks Andreas Renschler lagde ikke skjul på, at finanskrisen gjorde rigtigt ondt hos lastbilproducenterne, da han talte til den europæiske transportpresse mandag aften.

- Det er første gang, jeg er rigtigt glad for at IAA-messen kun afholdes hvert andet år. For sidste år, ville der være meget lidt at fejre – for nu at sige det pænt. Alle udstillere på IAA-messen i Hannover i år, kan være stolte over, at de stadig er i live. Det er en betydelig præstation, når markedet blev halveret eller værre i 2009. Industrien kan i dag sammenlignes med en atlet efter en alvorlig skade. Vi er langt fra i topform, men vi gør betydelige fremskridt i genoptræningen, sagde Andreas Renschler.

Renschler fastslog, at den globale økonomi er i bedring og Daimler ser ingen aktuelle tegn på et nyt dyk.

- Når den globale økonomi vokser, så følger transportsektoren trop. Når der produceres og forbruges flere varer, så skal de øgede mængder transporteres, sagde Renschler og påpegede, at den langsigtede prognose for væksten i den globale godstransport, der forventes fordoblet i 2050, stadig gælder.

- Markedet for kommercielle køretøjer er et vækstmarked. Frem til 2015 forventes det globale marked for lastbiler at stige med 50 procent til over tre millioner enheder. Jeg er overbevist om, at Daimler har en stærk position, der vil sikre os en større andel af det marked, forudsagde Renschler.

Mens de gamle industrialiserede lande i øjeblikket udviser forsigtig vækst, så er der anderledes kul under kedlen i ikke bare asiatiske lande som Kina og Indien, men også Indonesien. I Brasilien er økonomien – med Renschlers ord – rødglødende.

Grøn transport

Fælles for de store lastbil- og busproducenter, samt mange andre leverandører til transportbranchen, er fokus på grønnere transport.

Alle producenter har eller vil snart kunne levere køretøjer, hvor dieselforbruget er mindsket. Og lastbil- og varebilsproducenterne er langt fremme med mere banebrydende teknologi som hybrid-teknologi eller el-drevne køretøjer.

- Dieselolie vil stadig udgøre rygraden i vejtransporten, når vi alle sammen er gået på pension. Men vi må tænke længere frem og det er producenterne af kommercielle køretøjer i fuld gang med. Introduktionen af mere miljøvenlige drivlinjer som hybrid, elektriske eller brændselsceller vil især ske i urbaniserede miljøer. Prognoser forudser, at hele 70 procent at verdens befolkning vil bo i byområder i 2050. Samtidig vil presset for at mindske udledningen af miljøskadelige stoffer i bymiljøer stige kraftigt. Dermed står tung urban transport – såvel lastbiler, varebiler og busser – over for en voldsom markedsvækst, sagde Renschler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063