Nyt liv til jernbanerne
”Europa har behov for – og fortjener bedre jernbaner”. Så klar var beskeden fra transportkommissær Siim Kallas, da han forleden præsenterede de længe ventede forslag til opdatering af EUs lovgivning om jernbaner.
De nye forslag skal fokusere på at skabe nyt liv i de europæiske jernbaner ved at skabe nye rammer, som muliggør bedre kvalitet, mere præcision, større valg og større udvikling i nye og avancerede produkter for transport af både gods og passagerer ad jernbane.
Indsatsen skal ske gennem flere investeringer i infrastrukturen, som skal skabe basis for at forbedre kapaciteten. Der skal også vedtages bedre regler for adgang til f.eks. godsterminaler og nye regler for de afgifter, godstog skal betale, så jernbanetransport af gods kan blive en effektiv og kommercielt levedygtig forretning.
EU-Kommissionen fremhæver, at EUs transportpolitik hidtil har formået at fastholde markedsandelen for jernbanegods på ca. 17 procent af de kørte ton-km, men det er ikke lykkedes at øge den andel. Det er den udfordring Kommissionen, nu vil tage op.
Samtidig fokuserer Kommissionen også på at sikre lige konkurrencevilkår mellem transportformerne, og der lægges op til, at jernbanerne fremover også skal betale for deres eksterne omkostninger som f.eks. støj. Det svarer til det forslag, som EU behandler for tiden om bl.a. støjafgifter for lastbiler (Eurovignette-forslaget).
Nye og klare regler- Som organisation for godstransportører ad vej og bane kan DTL kun hilse disse forslag velkomne. I særdeleshed er det vigtigt, at der skabes nye og klare regler – hvis ikke ligefrem garantier – for, at jernbanegodsoperatører kan få adgang til terminaler med mere under vilkår, der sikrer deres forretning, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
- Vi vil arbejde for, at disse forslag fra Kommissionen vil få en reel betydning og en praktisk effekt i markedet også for godsoperatører. Transport af passagerer ad bane er en stor og vigtig forretning, men EUs fremtidige konkurrenceevne afhænger af god, effektiv transport – uanset om det er på vej, bane eller søfart. Derfor skal disse forslag også betyde reelle forbedringer for transport af gods på jernbane, siger EU-chefen.