23948sdkhjf

Krisehjælp hos Early Warning

2007 etablerede den danske regering Early Warning som et særligt initiativ til at hjælpe virksomheder, der kommer i vanskeligheder.

2007 etablerede den danske regering Early Warning som et særligt initiativ til at hjælpe virksomheder, der kommer i vanskeligheder.



I 2008 slog finanskrisen igennem, og gav initiativet en uventet aktuel timing, som virksomhedernes efterspørgsel på ordningen har understreget.

- Siden vi i slutningen af 2007 fik løbet organisationen i gang, har vi haft kontakt til ca. 1500 virksomheder over hele Danmark. Vi har netop gjort status på søgningen i første halvår af 2010, og vi oplever fortsat en stigning i antallet af henvendelser. I alt har 361 virksomheder fået hjælp i årets første seks måneder, og det er en stigning på 8 % sammenlignet med den tilsvarende periode for 2009 siger Svend Røge, som er national projektleder for Early Warning.

På baggrund af de dårlige regnskaber fra 2009, og de generelt skærpede finansieringsvilkår for mange små og mellemstore virksomheder, forventer han, at søgningen til Early Warning vil fortsætte med at stige.

Organisationen, der finansieres over Finansloven, er unik ved at den kombinerer assistance til de kriseramte virksomheder fra de regionale væksthuse med rådgivning fra frivillige, der rekrutteres blandt erfarne virksomhedsledere og selvstændige, og som arbejder ulønnet.

- Den kombination har vist sig at have stor gennemslagskraft og troværdighed hos virksomhedsejerne, der generelt er meget glade for den hjælp, de får fra os. For det første fordi vores frivillige rådgivere kommer med en ledelsesmæssig erfaring og ballast, som kan gøre en stor forskel for virksomhedsejerne i den trængte situation, de ofte står i. For det andet fordi virksomhedsejerne på det menneskelige plan oplever at få en mental opbakning, der kan være uvurderlig for dem, når de skal finde kræfter til at fortsætte deres kamp for at få virksomheden til at overleve, forklarer Røge.

Tidligere på banen

Han peger dog på, at mange virksomhedsejerne desværre henvender sig meget sent og på et tidspunkt, hvor den realistiske løsning ofte er at henvise dem til advokat med henblik på rekonstruktion eller konkurs.

- Men vi arbejder på at få virksomhedsejerne til at henvende sig så tidligt som muligt i et kriseforløb. Det vil give flere handlemuligheder, for netop tid er som regel en knap faktor, når en virksomhed kommer i krise, siger Svend Røge.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157