Scania tester spoiler
Brændstofforbruget kan reduceres med to procent.
Scania har netop indledt praktiske tests af en særlig spoiler-løsning med en såkaldt ”boat tail”, som forventes at reducere brændstofforbruget med op til to procent på vogntog i europæisk langturstrafik. En sådan reduktion svarer til ca. 1200 liter diesel pr. vogntog. En sidegevinst er en reduktion af CO2-udslippet med ca. tre tons pr. vogntog ved en årlig kørestrækning på 200.000 km.
Spoileren er monteret på en normal 3-akslet sættevogn til europæisk langturskørsel. Længden af vogntoget forøges med 30 cm, hvilket svarer til den ekstra længde, som i forvejen er tilladt for læsseudstyr ifølge EU's direktiv 97/27 EF.
- Testkørslerne er i starten begrænset til Sverige og Danmark, hvor bl.a. den danske Færdselsstyrelsen har samarbejdet positivt omkring dispensation fra de nuværende længderegler, siger Anders Gustavsson (foto), der er chef for Scania Transportlaboratorium AB, der udfører testkørslerne.
- Vi afventer endnu tilladelse fra myndighederne i Holland og Tyskland, så vi kan opnå den fulde effekt under testkørslerne, siger Anders Gustavsson.
Scania Transportlaboratorium AB er et helejet datterselskab af Scania, som tester og afprøver køretøjers karakteristika og ydeevne under realistiske driftsforhold. Virksomhedens opgaver omfatter også uddannelse og vejledning af chauffører i økonomisk og sikker kørsel. Scania Transportlaboratorium AB tegner sig for en lille del af den omfattende godstransport til og fra Scanias mange europæiske produktionsanlæg med en flåde af ca. 20 trækkende enheder og ca. 70 sættevogne.
- Nogle af vores lastbiler runder 360.000 km om året med et gennemsnitsforbrug på ca. 26 liter diesel pr. 100 km (ca. 3,85 km/l). Her vil spoileren kunne medføre en brændstofbesparelse på næsten 1900 liter diesel og dermed emission af ca. 5 tons CO2 pr. vogntog. Denne form for aerodynamisk forbedring er positiv for transportøkonomien og for miljøet og svarer til resultaterne af flere års motor- og chassisudvikling, siger Anders Gustavsson.
Nye EU-længdereglerEt nylig fremlagt EU-forslag vil ændre det nuværende EU-direktiv 97/27 EF, så det bliver tilladt at montere disse spoilere bag på påhængs- og sættevogne, selv om vogntogslængden dermed forøges med op til 30 cm.
- Scanias løsning indskrænker ikke lastefladen og har så begrænset egenvægt, at det ikke påvirker brændstofforbruget. Løsningen kan også eftermonteres på eksisterende påhængskøretøjer, og vi håber, at europæiske trailerproducenter vil finde det interessant at begynde at udvikle integrerede spoilerløsninger. Det skal være en enkel teknisk løsning, der hurtigt kan bidrage til at reducere omkostninger og miljøbelastning fra landevejstransport, siger Anders Gustavsson fra Scania Transportlaboratorium AB.