Øget vægt er ikke uproblematisk
Hos Krone Skandinavien A/S i Aabenraa har man ikke et helt entydigt svar på konsekvenserne af den måske kommende forhøjelse af vogntogsvægten.
- Det bliver ikke et helt enkelt svar, for selv om vi sælger stangvarer, er der flere nuancer, som vi skal tage højde for, siger ingeniør Uffe Steffensen.
Han peger på, at umiddelbart er følgende gældende: megatrailer med 80 mm svanehals kan maksimalt klare 12 tons kongebolttryk, trailere med Hucke-packudstyr til kombinerede trafikker er kun banegodkendt til 14 + 27 ton, hvor de 27 ikke kan udnyttes i Danmark.
- Vi har dog hos Krone lavet enkelte med kombinationen 15 + 24 ton, og her kommer vi ikke højere op på grund af jernbanen. For de almindelige Krone Profiliner, der er en standard trailer, har vi både 14 (på kongebolten) + 27 (hvor der kun udnyttes 24 i Danmark) og nogle som går på 15 ton kongebolttryk samt 27 ton (maks 24) trippelbogietryk.
Uffe Steffensens umiddelbare vurdering er, at Krone Fahrzeugbau GmbH vil gå med til at trykket på kongebolten hæves til 15 ton. Desuden har Krone en speciel P-trailer, hvor kongebolten fra starten er født med 16 ton, samt nok så vigtigt en forlænget hals med 2600 mm fra kongebolten til midt støtteben. Denne version, der er udviklet til bl.a. det norske marked, er godkendt til 16 + 27 ton trippelbogietryk (maks 24 i Danmark).
- Når det gælder køletrailere har vi også en norsk version, der kan gå op til 16 ton på kongebolten med 27 ton trippelbogietryk, der dog stadig er begrænset til 24 ton i Danmark, siger Uffe Steffensen.
Ikke blot en formalitet- Generelt vil jeg sige, at det ikke blot er en formalitet, men en sag, der skal undersøges fra den ene type til den anden type. Blandt andet fordi vi jo også gennem tid er blevet klogere, og dermed har ændret nogle detaljer i konstruktionerne samtidig med, at der også i nogle tilfælde er lavet tiltag til at spare vægt. Så et entydigt svar kan vi ikke give lige nu, siger Steffensen.
Krone har ikke umiddelbare planer om at ændre på køretøjskonstruktionerne, da det det blandt vil medføre en øget egenvægt, en øget halshøjde og dermed mindre indvendig læssehøjde. Forhold man har brugt store kræfter på at optimere.
- I og med at tankerne omkring forøgede vægtgrænser er et rent dansk anliggende - i hvert fald indtil videre - vil alle der kører i international trafik ikke kunne udnytte det. Derfor vil efterspørgslen på vores produkter med forøgede king-pin belastninger nok være begrænset, siger Uffe Steffensen, der peger på, at spørgsmålet derfor først bliver aktuel for Krone, når der er højere vægtgrænser i den internationale trafik.