Flydende naturgas skal erstatte bunkringsolie
Søfartsstyrelsen koordinerer nyt projekt, der skal nærskibsfarten til at sejle på naturgas.
Den bunkringsolie, der i dag driver størstedelen af handelsflåden, har et meget stort svovlindhold. Det skaber sundhedsproblemer – især når skibene sejler tæt på land. Derfor er der fra 2015 indført nye krav om at skibstrafikken i Østersøen, Nordsøen og den Engelske Kanal ikke må anvende bunkringsolie med mere end 0,1 procent svovl. Det er kun en tiendedel af den tilladte svovlmængde i dag.
Den svovlfattige bunkringsolie er væsentlig dyrere og derfor vil en række store energiselskaber i stedet have rederierne til at tanke den miljøvenlige flydende naturgas på skibene.
Et nyt projekt, hvor Søfartsstyrelsen er koordinerende partner, skal gøre flydende naturgas konkurrencedygtigt, gennem en effektiv infrastruktur og gode rammebetingelser.
Flyende naturgas (Liquid Natural Gas (LNG)) har forurener både mindre og udleder også lidt mindre CO2 end almindelig bunkringsolie.
Der er dog en række udfordringer, der skal overvindes, før LNG kan erstatte olien på skibene. De to største er at få opbygget et tilstrækkeligt netværk af LNG-tanksstationer, samtidig med at rederier, havne og energiselskaberne bakker op.
Der er søgt om støtte fra EU til projektet oplyser maritimedanmark.dk med Søfartsstyrelsen som kilde.