23948sdkhjf

Alkolås signalerer ansvarlighed

Carlsberg har monteret alkolåse på 300 ølbiler - det giver rene linjer i det daglige arbejde i forhold til kunderne.

Carlsberg har monteret alkolåse på 300 ølbiler - det giver rene linjer i det daglige arbejde i forhold til kunderne.



En af de mest hårdnakkede vandrehistorier er nok den om, at chauffører på ølbiler altid kører rundt med en lille bimmelim på. Hvis det nogensinde har været rigtigt, så er det i hvert fald slut nu, efter at Carlsberg har installeret alkolåse på sine 300 lastbiler.

- Vi vil gerne sende det klare signal, at vi ikke tolererer spritkørsel, og at vi håndterer sikkerhed på et meget højt niveau, siger logistikdirektør Bjarke Roost.

Alkolåsene er stillet til 0,5 promille, så chaufførerne stadig har mulighed for at tage en enkelt øl til frokost.

Hos nogle af chaufførerne er alkolåsene blevet opfattet som et udslag af mistillid, men Carlsberg har gjort meget ud af at få medarbejderne til at se alkolåsene som en sikkerhedsforanstaltning – både for dem selv og deres færden i trafikken og for de 24.000 kunder.

- Sådan er det også blevet opfattet hos kunderne. Signalet om ansvarlighed er blevet godt modtaget af omverden, siger Bjarke Roost og tilføjer, at det ikke bare er ølbilerne, der har fået installeret alkolås.

Det gælder for eksempel også ledergruppens biler, og det er meningen, at alle Carlsbergs biler efterhånden skal have monteret alkolås.

Godt image

Carlsbergs initiativ falder godt i tråd med lastbiltransportens store imagekampagne, der skal give vejgodstransporten i Danmark en mere positiv profil i befolkningen, skriver FDE/ITD, der står bag kampagnen. I kampagnen bliver sikkerheden vægtet højt – både medarbejdernes egen sikkerhed og den i trafikken.

En af de vognmænd, der har sat alkolås i sine biler, er Bjarne Kornbeck, KTL A/S i Padborg, og han synes, at det giver ham tryghed at vide, at hans chauffører i hvert fald ikke kører i påvirket tilstand.

- Der kan godt være mange fristelser, når man mødes med kollegerne rundt om på raste-pladserne i Europa, og hvis ulykken er ude, så er man jo ikke sen til at komme efter den ansvarlige hjemme på kontoret, siger Bjarne Kornbeck.

Hos International Transport Danmarks datterselskab, FDE, mærker man også interessen for at udstyre lastbilerne med alkolås for at fremme færdselssikkerheden.

- Vi kan notere, at vi får flere henvendelser end tidligere – både fra selvkørende vognmænd med en enkelt bil og fra større vognmandsforretninger, siger afdelingsleder Henrik Kragh.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125