23948sdkhjf

Nye heste og nyt bentøj til Vito

Vanflash: Mercedes Vito har fået et lille facelift, nye mere effektive motorer og en ny undervogn.

Vanflash: Mercedes Vito har fået et lille facelift, nye mere effektive motorer og en ny undervogn.



Af Lars Lassen

HAMBORG – Daimler introducerer i næste måned en ny forbedret Mercedes Vito på det danske marked. Udefra ligner den nye Vito et mindre facelift med en lidt mere maskulin front med større forlygter og en mere markant kølergrill, samt en større og mere robust plast-kofanger. Det nye ansigt og en tilsvarende opgradering i førerkabinen, bringer rent visuelt Vito tættere på Mercedes aktuelle personbilsprogram. Men de virkeligt interessante forbedringer gemmer sig under ’huden’.

Den nye Mercedes Vito har fået en ny forbedret undervogn, hvor de redesignede hjulophæng kan tilpasses den specifikke modelvariant. Resultatet er højere komfort og bedre køreegenskaber på både Vito og personbilsudgaven Viano.

Flere testture i Hamborgs bytrafik – ikke mindst på brosten - bekræftede at komforten har fået et løft med den nye undervogn.

Euro5-motor

Mercedes Vito har også fået nye dieselmotorer, der alle opfylder Euro5-normerne. Ifølge Daimler, så er det lykkedes at sænke brændstofforbruget med helt op til 15 procent afhængigt af model og motorvariant.

Brugere, der ønsker at skærpe miljøprofilen yderligere kan tilkøbe Daimlers BlueEfficiency-pakke, der reducerer brændstofforbruget og dermed udledningen af CO2 og miljøskadelige stoffer yderligere.

Den nye 4-cylindrede commonrail-motor leveres i tre varianter, 95 hk på Vito 110 CDI, 136 hk i Vito 113 CDI og endeligt 163 hk i Vito 116 CDI. Motoren er udstyret med en såkaldt balanceaksel, der mindsker motorvibrationerne mærkbart. Alle dieselmotorer, der anvender EGR-teknologi - er forsynet med katalysator og dieselpartikelfilter.

Den nye Mercedes Vito kan som forgængeren også leveres med en af Daimlers formidable 6-cylindere dieselmotorer i Vito 122 CDI. Motoren yder hele 224 hk og to balanceaksler sikrer en vibrations- og støjsvag motorgang.

Vito kan også leveres med en 6-cyl. Benzinmotor, der yder 258 hk.

En ny 6-trins gearkasse, hvor sjette gear er et udpræget motorvejsgear, bidrager til den forbedrede brændstoføkonomi.

Uændret pris

Mens varerummet er uændret, så har førerkabinen også fået et mindre løft. Ratbetjening af radio/CD er nu standard. En ny gear-stang på centerkonsollen letter gearskiftet en anelse i forhold til forgængeren.

Den nye Mercedes Vito overgår en i forvejen fremragende kassevogn.

Den bedste nyhed – for danske købere – er dog at prisen forbliver uændret i Danmark. Daimler i Danmark sænkede prisen på Vito markant i foråret og beslutningen om at fastholde det nye lave prisniveau betyder, at danske virksomheder nu kan blive Vito-ejer til priser fra 150.000 kroner.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063