23948sdkhjf

CPH Go kan stadig få konkurrence

Udvikling: Den 31. oktober klippes snoren til indvielse af ny lavpris-terminal i Københavns Lufthavn. Imens arbejder der videre på Terminal A-projekt.

Udvikling: Den 31. oktober klippes snoren til indvielse af ny lavpris-terminal i Københavns Lufthavn. Imens arbejder der videre på Terminal A-projekt.



Af Herbert Nielsen

Den nye lavpris-terminal i Københavns Lufthavn er klar til indvielse. ”CPH Swift” er i mellemtiden blevet til ”CPH Go” og så vidt vides er der fortsat få faddere til indvielsen: Easyjet siges at blive første kunde, og måske lurer Ryanair i kulissen. I hvert fald har Ryanair varslet nedlæggelse af løvens part af ruterne ud af de jyske lufthavne. Og der er så søgt slots i Københavns Lufthavn.

Men erfaringerne viser, at én ting at søge slots – en helt anden ting er, om det så fører til at der faktisk startes flyvninger. Og netop med Ryanair kan alt jo ske.

Uanset, hvem der åbner ballet i CPH Go, venter sikkert en ny runde i spørgsmålet om fremtidens handling af lavpris-selskabernes passagerer i Københavns Lufthavn.

Mere lavpris

Før CPH traf beslutningen om den nye terminal - i virkeligheden ”en dyr overdækket terrasse”, som en ledende personlighed inden for dansk luftfart kalder det – lå der nemlig et mere radikalt bud på bordet: Terminal A med en række professionelle initiativtagere og solide investorer bag.

Det er et koncept, der helt bryder handling af lavprispassagerer ud fra den eksisterende bygnings-infrastruktur i Københavns Lufthavn.

Terminal A skal ligge i østområdet med sit eget hul i hegnet, egen infrastruktur og security og alene beregnet på lavpriskunder, der skal ind og ud af København uden dikkedarer.

Pladsmangel

Men – en terminal kan ikke bygges på den tomme luft: Den kræver jord. Nærmere betegnet 12.000 m².

Det kunne Københavns Lufthavn imidlertid ikke finde til dette formål, til trods for, at der ligger 400.000 m² ubenyttet jord, der blev købt i forbindelse med anlægget af Øresundsforbindelsen. Arealet ligger i øst – lige som de tre fragtterminaler i Københavns Lufthavn.

Lufthavnen fandt også, at det ville være uhensigtsmæssigt i forhold til fragttrafikken.

Projektgruppen klagede afslaget til Konkurrencestyrelsen – og der ligger sagen nu til bearbejdning, og projektgruppen venter med spænding på afgørelsen.

Finder styrelsen, at projektgruppen skal have medhold i klagen, er gruppen klar til at starte processen. Det betyder godkendelser, licenser, bjerge af papir – og så naturligvis det fysiske anlægsarbejde.

- Får vi medhold i klagen, vil der stå en virkelig lavpristerminal i Københavns Lufthavn klar til trafik omkring 18 måneder derefter. Så hvis vi får grønt lys fra årsskiftet, kan vi være på banen i sommeren 2013 – en helt perfekt timing. Og det vil give lavprisselskaberne en helt anden og lavere pris end CPH Go, siger Mogens Kornbo, der er en af de ledende kræfter bag projektet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078