CPH Go kan stadig få konkurrence
Udvikling: Den 31. oktober klippes snoren til indvielse af ny lavpris-terminal i Københavns Lufthavn. Imens arbejder der videre på Terminal A-projekt.
Af Herbert Nielsen
Den nye lavpris-terminal i Københavns Lufthavn er klar til indvielse. ”CPH Swift” er i mellemtiden blevet til ”CPH Go” og så vidt vides er der fortsat få faddere til indvielsen: Easyjet siges at blive første kunde, og måske lurer Ryanair i kulissen. I hvert fald har Ryanair varslet nedlæggelse af løvens part af ruterne ud af de jyske lufthavne. Og der er så søgt slots i Københavns Lufthavn.
Men erfaringerne viser, at én ting at søge slots – en helt anden ting er, om det så fører til at der faktisk startes flyvninger. Og netop med Ryanair kan alt jo ske.
Uanset, hvem der åbner ballet i CPH Go, venter sikkert en ny runde i spørgsmålet om fremtidens handling af lavpris-selskabernes passagerer i Københavns Lufthavn.
Mere lavprisFør CPH traf beslutningen om den nye terminal - i virkeligheden ”en dyr overdækket terrasse”, som en ledende personlighed inden for dansk luftfart kalder det – lå der nemlig et mere radikalt bud på bordet: Terminal A med en række professionelle initiativtagere og solide investorer bag.
Det er et koncept, der helt bryder handling af lavprispassagerer ud fra den eksisterende bygnings-infrastruktur i Københavns Lufthavn.
Terminal A skal ligge i østområdet med sit eget hul i hegnet, egen infrastruktur og security og alene beregnet på lavpriskunder, der skal ind og ud af København uden dikkedarer.
PladsmangelMen – en terminal kan ikke bygges på den tomme luft: Den kræver jord. Nærmere betegnet 12.000 m².
Det kunne Københavns Lufthavn imidlertid ikke finde til dette formål, til trods for, at der ligger 400.000 m² ubenyttet jord, der blev købt i forbindelse med anlægget af Øresundsforbindelsen. Arealet ligger i øst – lige som de tre fragtterminaler i Københavns Lufthavn.
Lufthavnen fandt også, at det ville være uhensigtsmæssigt i forhold til fragttrafikken.
Projektgruppen klagede afslaget til Konkurrencestyrelsen – og der ligger sagen nu til bearbejdning, og projektgruppen venter med spænding på afgørelsen.
Finder styrelsen, at projektgruppen skal have medhold i klagen, er gruppen klar til at starte processen. Det betyder godkendelser, licenser, bjerge af papir – og så naturligvis det fysiske anlægsarbejde.
- Får vi medhold i klagen, vil der stå en virkelig lavpristerminal i Københavns Lufthavn klar til trafik omkring 18 måneder derefter. Så hvis vi får grønt lys fra årsskiftet, kan vi være på banen i sommeren 2013 – en helt perfekt timing. Og det vil give lavprisselskaberne en helt anden og lavere pris end CPH Go, siger Mogens Kornbo, der er en af de ledende kræfter bag projektet.